Inlägg från: Petraksa |Visa alla inlägg
  • Petraksa

Vi som gifter oss 2015!

filibustern skrev 2014-01-21 14:59:33 följande:
    måste bara få berätta, en del av er kanske vet att jag haft det rätt så tufft under arbetslösheten. men självförtroende och så. 

men nu har jag anställning!!! som personlig assistent i en grannkommun ca 7 mil härifrån ^^ min "chef" ringde just och jag ska inskola mig fredagkväll och har första passen nästa helg :D! det är så spännande! och mina arbetskamrater verkar så trevliga, en del känner jag genom bekanda och från yngre dagar och så. är så GLAD! det är visseligen bara en 20%anställning (34.5tim/månad) men det är ju NÅT. och jag kan ju ha ett vik vid sidan av, vilket jag ska försöka fixa.

lite offtopic men ville bara berätta. ^^ 
    Grattis!! Vad roligt för dig!
    Förstår vad du menar med självförtroendet.. Var själv arbetslös fram tills augusti och det tär verkligen på en! 
  • Petraksa
    josefjun skrev 2014-01-23 09:37:22 följande:
    Jag är jätte nervös att jag inte ska få till rätt känsla på mitt bröllop.. tänker på festen efter, vill verkligen få till rätt med dukningen och dekorationer och så. Har suttit och läst lite nu! Och hittade en som dukat med hjölp utav Fiberduk!!! Och det är så vackert!

Hur fint som helst!
    Vad kommer ni ha för tema på bröllopet? 
  • Petraksa

Gud vad ni är duktiga tjejer!!
    Jag har hittills gått ner 18kg och har 25-30 kvar. Men det ska väl gå på 1,5 år eller? Hoppas verkligen det iallfall.

Hur har ni alla lyckats så bra?! Jag menar 50kg är riktigt mycket att gå ner, det 'är ju som en hel liten person! :) 

• Petraksa
    SaRoVi skrev 2014-01-28 20:34:21 följande:
    Nybörjare klänningen beställd och pålägg hem till mig :):):):):):):) Sen blir det även bröllopsmässan med min m2b i helgen för lite inspiration! Både lokal och kyrka är bokat, budgeten är spikad och nubbarnas jag verkligen längta :D Han också börjat så smått på placeringskorten så nu känns de som det händer lite på bröllopsfronten igen :) Hr går de för er alla med planeringen osv? Hur långt har ni kommit?
    Hahaha, "pålägg" hem till mig. Damn you autocorrect.. Men tack för kvällens garv ;)

Ska ni till Malmö på bröllopsmässan?
    Jag ska dit med min mamma då hon anmälde sig frivilligt och min sambo blev nog ganska glad över att slippa ;) 
  • Petraksa
    Filibustern: Jag förstår vad du menar! Min sambo vill inte alls prata om bröllopet. Han säger i princip bara att jaja det fixar du så bra så.. Visst brukar det vara jag som fixar allt om vi ska ha större fester osv då jag tycker att det är kul.
    Men lite engagemang från männens sida hade inte skadat ibland ;) 
  • Petraksa
    filibustern skrev 2014-01-29 11:08:11 följande:
    josefjun skrev 2014-01-29 08:23:41 följande:
    Min sambo är likadan :( Jag försöker tvinga ur han någr tankar eller ideer men han säger bara "de fixar du så bra".. Blir toookig.. Vill att han ska komma med några egna åsikter ju.
    ja om han så ens sa det! han liksom bara "är det om bröllopet (irriterat)?". ja? "ja jag förstod väl det" och så försöker han hålla sig de få sekunder det tar att visa han nåt.. -.-

men än mer förbaskad blir JAG, när han någon gång kommer och "ja jag får då inge bestämma". NE DE E DÅ INT MITT FEL :P 

man får ju som känslan ibland att han inte VILL gifta sig.. =/ 
    Vill gifta sig vill han säkert men tror inte att de här männen fattr riktigt hur mycket planering som ligger bakom!
    Min tror i princip att vi kan "fixa" allt månaden innan. Blir så matt ibland ;P 
  • Petraksa
    filibustern skrev 2014-02-06 09:29:11 följande:
    haha! måste bara berätta om min (mar)dröm inatt. handlade så klart om bröllopet

det är dagen före bröllopet, vi är nervös och förväntansfull. vi kollar in biografen där vi ska vigas och allt ser bra ut. så blir jag likblek då jag komme på en sak... jag har ju inte någon tid hos frisören för uppsättningen... Och mannen säger att han totalt glömt att beställa bukett och tårta... PANIKEN PANIKEN!! hur fan gör vi?? buketten är de ju lugnt med, ja kan ta en näve björkris. men tårtan?? och maten har vi också glömt!

vi hoppar till dagen B. kl 10 på förmiddagen gå rjag in till frisören och förklarar den pinsamt hemska situationen, hon ställer upp och ger mig en frisyr.. men konstig, men en frisyr. dock får jag gå osminkad. ok. 

kl är 2 på eftermiddagen. en timma innan vi ska vigas.. då kommer jag på det ännu värre - vi har glömt göra och skicka inbjudningarna! men då vart ja svettig! haha! så ja skicka ett sms åt alla att dom är välkommen på vigsel och fest blabla. kom sen på att min syster bor 35 mil härifrån, hon hinner ju inte hit till vigseln, knappt till middagen ens!

och så vakna ja. haha! 
    Hahaha, Gud vilken mardröm!
    Som tur är känns det som det mest otroliga som hade kunnat hända på ens stora dag. Visst att saker kan gå snett men då ska jag iallafall trösta mig med att det aldrig kommer gå så snett som i din dröm. ;)
  • Petraksa

Jag tycker inte att det är för tidigt att skicka ut save the date kort camwic!

Vi kommer skicka ut våra ett år innan, mest för att vi har många gäster från usa/sydafrika/tyskland osv osv. Och jag vill gärna ge de chans att planera om de nu känner att de vill komma och dela vår dag :)
    Det blir oftast billigare med flygresor (iallafall från usa och Sa) om man bokar långt i förväg. 

• Petraksa
    filibustern skrev 2014-02-12 14:38:06 följande:
    haha! pratade lite om dialekter i en annan tråd -
    undra om man skulle ha skrivit i dialekt i inbjudan? då det bara är närmaste så vet ja att alla fattar om man skriver. t.ex

"nu ska vi gift oss!

å vi vill fira det här lavé je. kom te *kyrka* klocka två den *datum*!

sen bli're midda' å tårta å nå anne götta i *lokal* 

meddela om je köm senast *datum* till *brud* eller *brudgum* 

här ha je numren: xxxxxxxx

tyckte det skulle vara helfestligt, men ja.,. det blir nog inget mer än en tanke :P 
    Mening nummer två fattar jag inte alls.. haha. Lavé je?
  • Petraksa

Aldrig hört talas om innan!
    Älskar detta med olika dialekter. Eftersom jag är skåning får jag allt som oftast höra om våra konstiga ord och uttryck och "grötiga" dialekt.. ;)
    Men det är rätt kul när jag pratar med kompisar längre upp i landet och vissa ord som jag säger betyder en helt annan sak för dom.
    Balle och grina är typiska exempel :P 

• Petraksa
    filibustern skrev 2014-02-12 15:37:42 följande:
    ja grina är ett jättetypiskt exempel som många "sörlänninga" (söderbor) frågat mig om. grina för mig är ju gråta, och för många neröver är det att typ.. le.. 

balle däremot vet ja inte vad det betyder för er?  
    Balle är rumpan, eller för att vara mer exakt en skinka så hela rumpan blir ballarna. Detta har många väldigt kul åt, speciellt mina Stockholms-kompisar ;)
  • Petraksa
    josefjun skrev 2014-02-12 17:16:08 följande:
    är också skåning! Och bodde ett år i Vadstena, Killarna trilla av stolen i början nä'r jag sa att "fan va ja har ont i ballarna" HAHA ! :P
  • Petraksa
    frkmaria skrev 2014-02-13 16:47:39 följande:
    Alltså? Måste bara inflika! Har ni läst tråden "systerns man (långt)"? eller vad den heter.

Det känns som en kort roman eller en lång sammanfattning av en roman. Typ. Kanske ska ta storyn och bli författare. Hehe. :)  
    Bahhh! Jag läste nyss igenom hela inlägget + hennes fortsättning i kommentarerna.
    Tror absolut inte att det är på riktigt någonstans. 
    Tycker tyvärr som Filibustern skrev ovan att det är allt för många fejk-inlägg här..
    Nu senast var det två stycken som kom efter varandra om en kille som kollar på porr och om sexfantasier. Helt klart skrivna av samma person och kändes i trovärdiga i språket alls.. 
  • Petraksa

Klart att det kunde varit ett trovärdigt problem, inte alls så jag menar. Men det kändes bara på hela texten som om att den var direkt urdragen från en frågespalt i Frida eller veckorrevyn :)

• Petraksa
    inkawow skrev 2014-02-15 12:57:52 följande:
    Vad tror ni om att skicka iväg save The Date korten 1 år i förväg? Sportlovet infaller samma vecka och man vet inte riktigt när folk börjar boka vinter resor...
    Jag har skrivit om detta någonstans tidigare i tråden.. Tycker att det är helt okej att skicka ut ett år i förväg. Vi kommer kanske skicka ännu tidigare än så.
    Vi har många gäster som bor på andra ställen i världen och vill gärna ge dem chansen att faktiskt ta ledigt boka flyg osv.

Jag hade bara tyckt att det hade varit oerhört skönt att få save the date såpass tidigt.
    Trist att bli bjuden på ett bröllop som man jättegärna vill gå på när man kanske redan bokat en annan resa.

Så skicka på! :) 
  • Petraksa

Har lagt upp dessa i några andra trådar men lägger upp här med. Vill ha så mycket feedback som möjligt, bra som dåligt!

Gjorde lite test-pyssel idag och här är resultatet.
    Glasburkarna är tänkta att vara som välkomstdrink med någon frisk sommrig bål. Ska köpa nya burkar då och skriva varje gästs namn på etiketten.

I "vasen" ska där vara någon ensam fin lila blomma med någon grön kvist.

Vad säger ni?

• Petraksa

Tack tjejer för feedbacken!
    Tror att jag kommer binda ett sidenband i vår temafärg runt flaskhalsen istället..

Angående frisör så har jag bara pratat löst med min frisör om det.
    Vill att hon ska komma hem till mig och fixa både mitt hår och tärnornas. Blir lite lättare uppsättning så ingenting som tar flera timmar.
    KOmmer kosta lite mer när hon kommer hem till mig men jag tycker att det känns mycket mer avslappnat istället för att sitta uppe på frisörsalongen. :) 

• Petraksa
    MissChristensson skrev 2014-02-19 11:26:32 följande:
    Oh tack!

gud, jag har redan börjat titta på klänning. dock har jag hållt på antalet för att inte göra de svårt för mig sen. sparar gör jag, för fullt!

jag har bestämt mig för ställe att ha mottagning på, men väntar att besöka dem förrän ett halvår innan ca. jag har gästlistan klar, för att veta och kunna hålla budget. Tärnor och sånt är faktiskt också bestämt (mina systrar, inget svårt val)

dock, känns de som jag ska gifta mig imorgon. alltså en inre stress! min nya förlovningsring anländer nu i dagarna. ett steg  på vägen!! :D

ska direkt kika på sidan du länkade till. tack!

Lycka till du med, och skriv igen om du kommer på något mer jag kan pyssla med så månaderna går lite snabbare :D
    Kliar i fingrarna gör det nog för oss alla. En anledning till varför man hänger på bröllopstorget ett och ett halvt år innan tänkt datum ;)

Det finns massor att pyssla med beroende på vad du har tänkt att fixa själv.
    Jag har till exempel redan börjat med prototyper på save-the-date kort och pynt.

Mina tärnor är redan tillfrågade så även värdpar, nästa steg kommer bli att välja toastmaster/madame vilket jag just nu har sjuklig ångest över! Svåraste beslutet hittills..
  • Petraksa
    EochA skrev 2014-02-19 17:54:25 följande:
    Även jag har en plan angående val av tärnor men det här med toastmaser/madame, shit så svårt! Hur tänker du angående det? Jag velar fram och tillbaka till folk jag vill ge uppgifter till, för de skulle uppskattadet, till de som faktiskt skulle passa som det.
    Det är riktigt svårt! Först hade jag tänkt att en av mina föräldrars kompisar skulle vara toastmaster. Han är sjukt spexig och jag har känt honom hela livet. Men det är det som är problemet Jag har känt honom hela livet inte min sambo.. Eftersom vi när vi gifter oss "bara" har varit tillsammans i fyra år känns det svårt att välja någon som känner oss lika bra.
     Vi har disskuterat fram och tillbaka och det kommer nog bli så att vi får ha två helt enkelt.. En av mina närmsta kompisar som också kommer vara tärna får vara toastmadame och så får min sambo välja en av sina närmsta.
     Tror att vi genom detta kommer få bäst variation då jag iallafall gärna vill ha någon som känner mig utan och innan att ha hand om sådana viktiga saker som tal, spex osv.

Tog upp detta med en kompis, inte att jag tänkte fråga henne men att hon varit uppe på tal som ett alternativ. Och hon blev helt överlycklig och började gråta.
     Det kändes Väldigt skönt för mig då jag inte vill att någon ska känna sig tvingad att vara toastmadame/master bara för att den blir tillfrågad.

Som sagt ingenting bestämt men lutar nog åt det hållet :)

Angående värdpar Frkmaria : Vi kommer ha våra respektive mammor som ett värdpar. De vill ändå hjälpa till så mycket att det kändes mysigt att låta de båda ta hand om det tillsammans och samtidigt lära känna varandra bättre.
    Vi vill ha ett värdpar just för att slippa hålla reda på vilka som tackar ja, frågor om vad vi önskar oss och övriga frågor om vigselplats osv. 
  • Petraksa

Vad duktiga ni är!
    Vi har väl inte direkt börjat spara alls..
    Vi var i usa några veckor i augusti och där gick nästan hela sparkontot, närmre 75.000, men visst hade vi en kul resa! :)

Denna månaden har vi tillsammans satt in 15.000 men då fick min sambo ut en betydligt bättre lön än han brukar.
    Vi är båda väldigt duktiga på att slösa och unnar oss mycket och hittar på mycket saker, och eftersom min sambo har tre barn sen innan går mycket av pengarna till allt man vill göra med dem.
    Men nu har vi lovat varandra att vi verkligen ska försöka ta tag i det här med sparandet, inte bara för bröllopet men vi planerar en resa i höst och håller på att renovera här hemma.
    Så nu ska jag verkligen försöka mig på att bli duktig på att spara!! 

Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!