Inlägg från: tesselessan |Visa alla inlägg
  • tesselessan

Vi som gifter oss 2015!

Borde kanske vänta med att beställa? Vet ju att det brukar gå snabbt från JJ, så jag har ju inte bråttom så. Är drygt 5,5 månad kvar, har inte ens lite bråttom. Är mest lite otålig på att få köpa den. :)
    Jag känner likadant - vill bara få beställa den men jag har 8 månader kvar innan bröllopet så jag kommer beställa i sommar någongång, och hoppats att det har hänt något med måtten tills dess. Men åååhh vad gärna jag vill beställa den direkt bara för att kunna prova den men också för att kunna ha den hemma och gå och kika på lite då och då. 
  • tesselessan
    Nightrod skrev 2015-02-11 09:11:59 följande:
    damen fick sin för en månad sedan
    Vi kommer behöva sy in den lite då hon kommer gå ner endel samt att hon tog en "färdig" storlek. Men det var bra att vi fick den tidigt, vi kommer behöva köpa lite mer tyg för att underkjolen är STOR så den lyfter klänningen lite för mycket i framkant så vi kommer sy fast tyg på den stora underkjolen så det blir som en extra fåll, sedan när hon har den lite mindre underkjolen (under  middagen) så är klänningen perfekt längd.

Skönt att slippa stressa med sådant i slutet
    mmm kan ju vara bra att ha lite tid på sig för sådana små detaljer. Din dam skulle ha en klänning i en annan färg, eller hur? Då syns ju underkjolen mycket mer, så smart att sy dit en fåll på underkjolen. 

Jag ska flytta till en annan stad i mars/april så när vi kommit till rätta ska jag beställa klänningen. Kommer också att beställa en färdig storlek så den kommer behövas sys om lite, men det är man ju beredd på när man handlar ifrån kina. 
  • tesselessan
    Nightrod skrev 2015-02-11 09:47:10 följande:
    Kan rekomendera att om du köper från JJ house så kostar det 150-200sek att beställa efter dina egna mått och sist vi gjorde det satt den som gjuten på henne. Men denna gång valde hon att beställa en färdigstorlek.

Japp hon har en röd klänning, så du har rätt att underkjolen syns mer, men samtidigt så lyfte den upp klänning ca 15cm från marken och dentskall ju bara vara någon centimeter frigång tycker vi. Den lite mindre underkjolen(fortfarande stor) var den perfekt längd till.

Vet inte om vi skall sy om dragkedjan eller om man skall göra korsett snörning i ryggen istället, vi får se vi får se :)

Lycka till med flytt och beställning får jag väl säga
    kommer bli riktigt effekfullt med en rödklänning.
    Var själv väldigt länge inställd på att ha en annan färg än vit men ändrade mig. Kommer vara lite smått avundsjuka på tärnorna som får en fantastisk lila-skapelse som jag gärna hade haft. 

Har hittat den ultimata klänningen från Aliexpress och tror att man kan få den mer måttbeställd där, även om man fyller i en färdig-storlek.
  • tesselessan
    tesselessan skrev 2015-02-11 09:52:55 följande:
    kommer bli riktigt effekfullt med en rödklänning.
    Var själv väldigt länge inställd på att ha en annan färg än vit men ändrade mig. Kommer vara lite smått avundsjuka på tärnorna som får en fantastisk lila-skapelse som jag gärna hade haft. 

Har hittat den ultimata klänningen från Aliexpress och tror att man kan få den mer måttbeställd där, även om man fyller i en färdig-storlek.
    kommer att beställa korsettstörning så att det blir lite mer spelrum för vikt upp/nedgång. 
  • tesselessan
    Nightrod skrev 2015-02-11 09:55:40 följande:
    Ja vi tror det kommer bli bra speciellt när ingen annan av gästerna får bära färg, vi har färgkod gråskala samt brunskala på gästerna så endast bruden får bära färg, tvärt om gentemot vanligt.

Ja men huvudsaken är att klänningen i sig är den du vill ha. sedan kan man ju alltid småändra hos skräddare i sverige, sålänge grunden är ultimat så kan det ju inte bli fel
    Vi kör på färgkod så mycket färg som möjligt och kommer be våra manliga gäster att inte ha vita skjortor utan satsa på färg eller ett härligt mönster. Jag älskar långklänningar så jag kommer uppmuntra de kvinnliga gästerna att ha långklänningar - gärna i mönster. 
  • tesselessan

Jag funderar lite på det här med gästlistan.... vilka som ska bjudas eller inte. och släkten är en sak med vilka man ska bjuda eller inte men detta med vänner - och att inte bjuda alla i en vänskapsgrupp.  känns ju fel att bjuda endast en ur en grupp på 4 där alla stod varandra lika nära. 
    Eller att inte bjuda två ur det större vänskapsgänget där man vet att man själv inte skulle bli bjuden på deras bröllop... men man vill ändå att hela gänget ska vara där......

usch detta med gästlistan är den jobbigaste delen med att gifta sig. 

• tesselessan
    Plättis skrev 2015-03-20 16:33:57 följande:

Kan inte lägga upp bilder från mobilen, men här är en länkar till bilder på klänningen i alla fall.

www.dropbox.com/s/0kxrjvqrpbrlcbv/20150320_155700.jpg

www.dropbox.com/s/xdbbr5iyd1o9ygd/20150320_155812.jpg

jättevacker klänning - ser inte alls ut som den är för tajt över midjan, tycker den sitter jättesnyggt. Lite stor över bysten som du säger men det är ju inte svårt för en sömmerska att ordna
  • tesselessan

Nightrod -jag drömde i natt att jag var med på er vigsel, att jag hade vägarna förbi. Den var spektakulä :)

• tesselessan
    Nightrod skrev 2015-04-13 08:45:08 följande:
    Ha ha ha
    gjorde du

Fan va bra att den var fin, då behöver ju inte vi oroa oss att det kommer gå dåligt, var vi i kyrka eller ruin (kanske man kan få en förnimelse om vädret)
    Det var i en kyrka - så jag tror tyvärr inte att det var så bra väder
  • tesselessan

Nu har jag äntligen bestämt vilken klänning jag vill ha och hittat en skräddare i Kina som kan specialsy den. Så nu är brudklänningen, underkjol, slöja, tärnornas klänningar, hårsmycken, det som männen ska ha i sitt kavajslag.

Jag har börjat tillverka brudbuketten av smycken ovh knappar.

Kvar att göra är att hitta brudskor. Mannen min ska troligtvis låna en smocking.

Vigselförrättare är inte klart och inte heller exakta vart vigseln ska ske.

Inbjudningskort ska snart ut men det är ingen brådska, det är ju 5 månader kvar.

• tesselessan

Hur kommer alla par göra med ringarna vid vigseln? kommer ni ha en sån där lite kudde att ha ringarna på? Tyckte det var fånigt mest men såg att de hade det i ett av bröllopen i kakan magnussons serie "på bröllop med kakan" och det såg väldigt fint ut då.....

• tesselessan
    Eriikah skrev 2015-05-26 16:08:46 följande:

Någon som har tänkt att ha ett fotobås på bröllopet? Hur löser man själva "knäppandet" gör gästerna det själva eller är det nån som ska stå där och trycka av?

Vi ska ha fotobås och har köpt en fjärrkontroll i kameran som de får knäppa av själva - då kan folk ta lite hur många bilder de vill - ska be en av toastmastrarna/tärnorna/marshalkerna hålla lite koll på det.

kostade inte myclet att köpa en fjärrkontroll. överväger om vi ska investera i ett stativ till kameran men det kanske går att fixa på annat sätt.
  • tesselessan
    Eriikah skrev 2015-05-26 17:38:29 följande:

Smart det hade jag inte tänkt på, ska jag kolla upp. Gör ni som ett riktigt bås med väggar så de blir lite privat?

Nej det hade vi inte tänkt. Har inte listat ut alla detaljer kring lokalen men tror vi har den i ett angränsande rum. Sen mot wn vägg som vi dekorerat fint. Och sen en massa props att fåna sog med.
  • tesselessan

fick just  besked om att min klänning är på Arlanda och på väg hit. bor 1,5 timme från Arlanda så den kommer att komma idag.

Så sjukt nervös inför detta.
    har specielbeställt en klänning och hade en överenskommelse med skräddaren att de skulle skicka en bild på klänningen innan den skickades för att vara säker på att allt var rätt. men de skickade utan att ta några bilder.

är inställd på att behöva sy om en del (lägg in och lägga upp) och i värsta fall beställer jag en helt ny men jag kommer bli så besviken om den inte är bra.

• tesselessan

Nu har det hänt lite saker här.

I helgen tittade vi lite mer på lokalen och miljön runt omkring för att se om vi kan ha vigseln utomhus och det kommer gå, förutsatt att det är bra väder. Dock hade lokalen inte så mycket porslin som väntat så det kommer oväntat utgift i form av glas, bestick och porslin. men det löser sig.

Träffade den religiösa ledaren som ska viga oss också och det kändes såååååå himla bra och det kommer bli en jättefin ceremoni. Han är inte vigselförrättare men det löser vi genom att gå till rådhuset dagen innan.

vi har kontakt med en man som ska laga all mat till bröllopet vilket känns bra också. ska åka och provsmaka i augusti nån gång.

Har fått diskutera igenom bröllopet ordentligt med både min blivande och hans familj och fått kompromissa om en del. Vårt bröllop kommer verkligen bli otraditionellt och alla regler kring bröllop kommer att brytas mer eller mindre. Men det kommer bli så kul i alla fall.

Tårta är nästa projekt. Men det får jag lösa i augusti. Oktober är ju ingen högsäsong så det ska inte vara några problem .

• tesselessan
    crs skrev 2015-07-03 08:05:27 följande:

Jag skulle hämta min klänning igår. Lämnade in den för några veckor sedan för att korta den lite, så den går strax ovanför knäet istället för strax under. När jag provade den hos skräddaren så var den istället så kort att den knappt ens täckte mina trosor. Han skulle fixa det, men ska gå på semester nu så den är inte klar fören 23e. Vi gifter oss 25e. Inte en chans att jag litar på att det blir bra, och särskilt inte med så kort marginal. Så nu, med 3 veckor kvar, måste jag hitta en ny klänningjävel. Hurra. Jag är så glad.

Inte okej av skräddaren. Du har verkligen haft otur när det gäller klänningar crs. Usch vad tråkigt.
    Låter lite konstigt att han ska lyckas ordna så att en klänning som är alldeles för kort ska bli längre.....
  • tesselessan

Klänningen ska bli en aning kortare med, och jag har uppenbarligen inte rätt underkläder på här. Men vad tycker ni? Med eller utan skärp?

med skärp
  • tesselessan

Åhh jag blir så avundsjuk på alla som sak gifta sig nu så snart. Jag kan knappt vänta tills det blir oktober. Även om det är en hel del kvar att fixa.

När en sitter och planerar bröllopet får jag sånna översvallande känslor och säger till min blivande att jag verkligen inte kan vänta till jag får gifta mig med honom och påbörja vårt nya liv tillsammans.

• tesselessan

Stort grattis till alla som gifte sig igår. Vi väntar med spänning på bilder.

Jag satte mig ikväll och gjorde ett ryck med brudbuketten. Har inte satt ihop den utan mest gjort massa "blommor" av smycken och knappar som sen ska sättas ihop till en bukett. Blir bättre än vad jag väntat mig. Dock har jag för några riktigt stora knappar kvar så det blir många små blommor. 
    Här är en bild på några av "blommorna "jag gjort av knappar.. 

• tesselessan

Idag har jag 68 dagar kvar till bröllopet. :) kan knappt vänta. Alla har nu OSA:t och alla inbjudna utom 5 kommer. så vi kommer bli 70 personer på bröllopet varav 5 är barn.

Har fortfarande en hel del kvar att göra. min blivande har ändrat sig angående maten så vi måste hitta en ny cateringfirma som inte kostar skjortan och tårtan är inte beställd än, men det ska göras nu när semestrarna är slut på konditoriet. Hans kläder är inte beställda men han har bestämt att han vill hyra en smoking så det ska bokas in.

klänningen är beställd och är på väg. andra klänningen som beställs från Kina, den första var inte som jag tänkt mig. tärnornas klänningar satt perfekt. Så nu väntar jag nervöst på min nya klänning.

Vigselförrättare är bestämd. kommer bli en specialversion anpassad för oss. kommer typ ha 3 ceremonier, varav det bara är en som alla gästerna kommer vara med på.  våra vänner som ska sjunga på den stora vitkiga ceremonin håller på att träna på sångerna vi önskat för fullt.

Har börjat med en del av bröllopspysslet - brudbuketten börjar ta form (görs av knappar och smycken) och ikväll kommer en av tärnorna förbi för att pyssla mer.

Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!