camwic skrev 2014-02-12 16:42:47 följande:
Petraksa skrev 2014-02-12 16:27:47 följande:
Balle är rumpan, eller för att vara mer exakt en skinka så hela rumpan blir ballarna. Detta har många väldigt kul åt, speciellt mina Stockholms-kompisar ;)
Hmm... Balle för mig är antingen balkong eller ett manligt könsorgan. Så det var lite roligt. Däremot använder jag ofta lär som är typiskt för Gävle. Lär = måste, behöver osv. Väldigt bra ord! Och ämlig använder jag ofta på jobbet. Barn kan vara så sjukt ämliga.
ämlig - typ jobbig?
balle för balkong har jag aldrig heller hört haha! det är manligt könsorgan för mig. :P
lär var också speciellt! många i jämtlandstrakten, men även här i västerbotten säger "må". "ja må gå ut å häng tvätt'n" " ja må diska". må=måste/behöver
josefjun skrev 2014-02-12 17:16:08 följande:
är också skåning! Och bodde ett år i Vadstena, Killarna trilla av stolen i början nä'r jag sa att "fan va ja har ont i ballarna" HAHA ! :P
ja de förstår ja hahahaha!
ett av mina favorituttryck, men de e sällan jag använder det är "geschvint". betyder att något är lättsamt och enkelt att t.ex göra. något är Geschvint att göra. annars några ord jag anväder ofta är täje (tagit), he (lägga/ställa/sätta) och gitt ('jitt' - måste) och gatt (uttalas med G - var tvungen att) :P
en ramsa som är vanlig är " hä mått ha gulle men hä gall int" - det kunde ha gått, men det gick inte" :P