Inlägg från: Tessa |Visa alla inlägg
  • Tessa

    Vi som gifter oss 2015!

    filibustern skrev 2013-09-04 06:46:58 följande:
    jo vi har några som helst pratar bara spel (med varandra) men det är ju lite ensidigt.. och så har vi de som pratar jättemycket och rätt så högt :P men så har vi KANSKE också någon som inte känner någon förutom vi och min karls föräldrar.. så det blir jättesvårt att placera henne, men hon är ju inte sådär jätteblyg heller.. sen har vi en som jag vill bjuda som jag vill sätta på plats A. men då sitter hon (som är i 40årsåldern) bara med "småbarn" (20-27) helt plötsligt.. och jag vill inte sätta henne bredvid min bror som är hennes exman.. eller ja de gå ju, men ne.. det kan gå att sätta henne bredvid min systers man..  ja.. det är en enda röra.. det enda som är klart är föräldrarna och (mina, då gubben är ensambarn) syskon med respektive. 
    ja de e mycket annat som är svårt. men har pratat med min karl och vi ska ha ett första planeringsmöte på måndag där vi ska gå igenom budgeten jag har preliminärt, datum, samt att han fått i uppdrag att fundera på vilka han vill bjuda. jag har som mina ganska klart. ^^ 

    klänningar är alltid kul att titta på, oavsett om man har en redan eller inte :P någon modell du blivit speciellt förtjust i? ska det vara mycket spets/pärlor eller så enkelt som möjligt? släp? 

     
    Vilka dilemman! Shit. Hoppas du kan räta ut det Glad Blir säkert superbra när alla väl sitter där!

    Det där med modell är jättesvårt! Spets och pärlor är en sjävklarhet för mig. Jag vill att det ska synas utan att vara over the top eller tacky. Axelbandslöst vill jag helst ha. Eller något med liten ärm och öppen/djup rygg. Släp är också med på min checklista. Glad

    Har hittat några favoriter:

    Första är från Lazaro Couture


    Andra från Alvina Valenta


    Och tredje från Lazaro (vanliga kollektionen)


    Tre helt olika klänningar. Men ack så fina.
    Min karl gillar dock när mina former syns (han är frälst i min rumpa haha). Så den sista kanske inte han hade valt. Men jag kommer gå med det som känns rätt när jag väl börjar testa!

    Vad tycker ni om dessa tre skapelser?
    Herrgårdsbröllop 1 Augusti 2015. Old Hollywood goes Countryside.
  • Tessa
    filibustern skrev 2013-09-07 17:25:31 följande:
    kom på en sak man lätt glömmer - annons i tidningen eller inte? 
    kollade upp, för ja vet att det kan vara väldigt dyrt - 800-1200kr om man ska ha en vettig storlek. +64kr för hantering och fakturering... 
    !!!. jag förstår inte varför det är så dyrt med just bröllopsannonser??? vet ni varför?  
    Jag har inte facit, men jag tror att det kan ha att göra med att det just är ett "engångsköp". Du har inget företag som du kontinuerligt ska annonsera för och på så vis kan få lite "stamkundsrabatt".
    Det kan också vara så att det är generellt det där med att allt som har med bröllop att göra är dyrare; håruppsättning, smink, transport mm.

    Du får fråga dig själv om pengarna är värt det. Vad vill ni ha ut av annonsen? Ska ni annonsera lokalt, regionalt eller nationellt?

    Själv tycker jag det kan vara kul att se bröllopsannonser, även om man inte känner personerna. Men själv känner jag inget behov av att lägga ut en annons. Gästerna lär ju lägga ut bilder på facebook och instagram, vilket gör att bekanta och annat avlägset folk ser att vi gift oss.
    Herrgårdsbröllop 1 Augusti 2015. Old Hollywood goes Countryside.
  • Tessa
    filibustern skrev 2013-09-08 12:40:16 följande:
    jag vill jättegärna lägga ut en annons, för jag med tycker det är så kul att titta på bröllopsannonser, och så berättar man ju som för de som inte visste att man gift sig! skitkul. men det blir då bara i vk och vf.. 
    Om det känns viktigt för er så kanske pengen är värt det? Glad
    Herrgårdsbröllop 1 Augusti 2015. Old Hollywood goes Countryside.
  • Tessa
    Trattkantarellen skrev 2013-09-08 17:08:04 följande:
    Ytterligare en grej att fundera på i budgeten...
    Jag tycker så fort jag vänder ryggen til dyker det upp nått mer som jag har missat i min grovkalkylering...
    Det är dyrt att gifta sig... Tur vi är ute i god tid så man kan spara ihop en del... 
    Det är jättebra att du har någon form av underlag för en budget. Finns många bra planeringsverktyg på nätet. Speciellt engelska och amerikanska hemsidor som har detaljerade budgetar du kan använda dig av. Det är många saker som ska tänkas på och så otroligt lätt att glömma något. Oftast är det detaljer som missas, men när du har en handfull små budgetposter så kostar det helt plötsligt mycket mer.

    Tips är som sagt att leta runt på nätet efter en detaljerad budget. Annars tror jag att jag listade min detaljbudget i denna tråd? (iofs många sidor att gå igenom)

    Om du (eller någon annan) skulle vilja ha budgeten jag gjort i excel skulle jag kunna mejla över den. PM:a mig er mejladress om så är fallet. Glad
    Herrgårdsbröllop 1 Augusti 2015. Old Hollywood goes Countryside.
  • Tessa
    filibustern skrev 2013-09-09 10:57:22 följande:
    WUHU! det är spikat - den 5/9 2015 gifter vi oss! 
    Grattis filibustern! Äntligen ett datum! Solig Hur gick planeringsdagen med din gubbe?
    150815 skrev 2013-09-09 10:10:00 följande:
    Nån med jäkligt bra argument för att boka kyrka nu? =) 
    Sambon tycker det är ALLDELES för tidigt =/  
    Vi bokade herrgården vi ska gifta oss på (borgerlig vigsel och festen kommer vara på samma plats) redan för två månader sedan. Det berodde på att den snabbt blir uppbokad. Nästa sommar var redan full och 2015 var det två bokade datum! Så har ni en kyrka ni verkligen vill ha är det bara att boka. Kyrkor kostar väl dessutom ingenting att boka/avboka?
    Lindijoo skrev 2013-09-09 11:15:43 följande:
    Jäklar va ni planerar tjejer! Roligt Men är ni inte oroliga att ni ångrar er om något när ni är så tidigt ute? Bara undrar. Många roliga idéer får man här iaf!
    Vi har inte spikat något än förutom datum, ett tema och plats. Tror det kan vara lite farligt att spika detaljer för tidigt, men om man verkligen känner för något (som vi för vårt tema) så tror jag inte man ångrar sig!
    Håller med om att BT ger en många roliga och smarta idéer! Jag hänger dagligen på Pinterest och det ger också huuuuur mycket inspiration som helst.
    Herrgårdsbröllop 1 Augusti 2015. Old Hollywood goes Countryside.
  • Tessa
    filibustern skrev 2013-09-12 12:04:34 följande:
    har köpt jutegarn/snöre och nå kort och så suttit och tvär-satt-ihop några förslag på inbjudningar.. vad tycks?
    Jag tycker liggande är snyggt! Blir genast lite mer annorlunda då de flesta inbjudningar är fyrkantiga eller i vanlig typ A5-storlek. Och ha gärna med löv, det var fint med lite färg och signalerar direkt att det är ett höstbröllop Glad

    Om du vill ha en ovanlig form. Kör på en rund inbjudan! Hittade bilden nedan på Pinterest och tänkte på dig Flört
    De har gjort den i två lager där översta har en liten ruta. Övre lagret snurrar man på och så ser man information om tid, datum, transport, plats, kontaktuppgifter mm.... Tyckte den var lite rolig. Kanske kan ge ytterligare inspiration? Glad


    Herrgårdsbröllop 1 Augusti 2015. Old Hollywood goes Countryside.
  • Tessa
    filibustern skrev 2013-09-12 16:27:29 följande:
    med liggande, menar du att snöret och hjärtat ligger eller menar du det vita alternativet? :) tack för tipset! vore ju underbart om man kunde gra något likt denna, men då måste man nästan köpa.. och så avancerat vill vi nog inte ha.. men en cool idé var det! :) 
    Det vita alternativet tänkte jag på främst. Glad
    Beror på hur pysslig du är. Materialkostnaden kanske blir lite högre när du använder flera papper och så behöver du någon form av "nit" i mitten så den kan snurra. Skriver du fint så blir det säkert coolt. Men kräver ju såklart mer tid och pill!
    Hur som helst är det alltid roligt att se andras pyssel! Solig
    Herrgårdsbröllop 1 Augusti 2015. Old Hollywood goes Countryside.
  • Tessa
    frkmaria skrev 2013-09-12 19:03:27 följande:
    Jag är lite orolig över själva vigslen. Jag är inte speciellt religös och bryr mig egentligen inte om kyrkan mer än att det är enkelt. Det finns platser till alla. Det är gratis. Det är ofta vackert (det finns faktiskt riktigt fula kyrkor också, var i en för någon helg sedan på dop, så opersonlig och tråkig!). Men min m2b vill absolut inte gifta sig i kyrka. Och det kan jag gå med på. Men isf vill jag vara utomhus... men då måste man ju fixa stolar till 100 pers och dra dit ljudanläggning? Någon som har en lösning på sånt? Jag kan gärna tänka mig vara utomhus vid bygdegården (en vi ska titta på ligger vid en sjö och det är ju ultimat, och då kanske man även kan ta stolarna från bygdegården och bara få hjälp av några som bär in dem sen) men det ligger ju en bit ifrån växjö och ska man börja med festen direkt efter vigslen då eller ska man ge gästerna en stund för att köra och checka in på hotell och ev byta om/ göra sig av med barn innan det är fest? Det blir mycket fram och tillbaka då! Funderar på att hursom boka buss (antingen till vigslen eller festen) och sen hem på kvällen. Vad tror ni är bäst?
    Logistiken är viktig att tänka på så det inte blir rörigt för gästerna eller skapar oro för er. Man vill gärna ha ett bra flöde över hela dagen.

    Jag skulle fundera på om det finns en bra plats att vigas utomhus i själva Växjö om det är där gästerna ska bo. Vad gäller sittplatser så beror det ju på om ni har många äldre och små barn som kanske behöver sitta ner? Annars är ju en borgerlig vigsel ganska kort om ni inte väljer att addera musik, dikter och dylikt.

    Har Växjö något stadshus ni skulle kunna gifta er i? Vissa stadshus är ju väldigt fina med stora trappor och vacker utsmyckning. Och det brukar inte kosta så mycket.

    Kommer alla gäster anlända samma dag som ert bröllop? Om det inte är så många kanske det inte blir så mycket körande fram och tillbaka om ni väljer att vigas utanför bygdegården.

    Att ha en buss som finns tillgänglig är perfekt. Enkel logistik och bra för de som vill dricka vin till maten men kanske inte har någon chaufför.

    Har ni funderat på tid på dagen som ni ska vigas? Ska ni fotograferas före? Annars passar det ju att fotograferas efter vigseln, men innan festen, om gästerna ska transporteras fram och tillbaka.
    Tänk också på om någon reser långt, att ni kanske bjuder på snittar och något alkoholfritt att dricka (t.ex. på bussen eller vid brudskål/mingel), så ingen behöver gå på tom mage eller få huvudvärk innan middagen startar.
    Försök förenkla så mycket som möjligt. 100 stolar tar ett bra tag att lyfta fram och tillbaka. Blir lätt svettigt. Och inget man vill göra i finkläder. Hur många behöver du som skulle bära dessa stolar för att det ska gå smidigt?

    Många aspekter att tänka på! Bäst är om du har några personer som är dedikerade till att hjälpa till med dekorationer, stolar mm. Har bygdegården någon personal? Kanske är värt att betala lite extra för den extra hjälpen?
    Herrgårdsbröllop 1 Augusti 2015. Old Hollywood goes Countryside.
  • Tessa
    frkmaria skrev 2013-09-12 19:41:29 följande:
    Tack för tänkbara tips! 
    Är det okej att låta folk stå upp på vigslen då?
    Eller kanske man bara har det för familjen och låter resten komma på BARA festen? Fast jag vill ju egentligen ha med alla (och min kompis har ju redan tackat ja till brudtärna! ;) )
    Det är det med att bära stolar jag är orolig över.. förstår att det kommer ta tid och tycker därför inte det är bra.
    Jag har dessutom (jag, jag, jag. jag tänker och min m2b har liksom inga åsikter om något än. han bara ja:ar och nej:ar och mmm:ar än så länge.. ;) )tänkt att vi tar foto innan, tror man är stressad efter vigslen och vill nog hellre ha kort från innan så det är överstökat. :) Jag vet inte hur växjös stadshus passar för vigslar. Kanske ska kolla in det! Min kompis gifte sig borgerligt men de hade inte så många gäster. Vet inte hur bra plats det var där de gifte sig! Men annars är ju det en idé att ta det inne i växjö så kan folk hinna en runda inom hotell innan själva festen.

    Jag tänkte dessutom sätta upp anslag runt mars 2015 (vi ska gifta oss 1 aug 2015) på hotell/restaurang-skolor och fråga om 2-4 studenter som vill tjäna lite extrapengar. De har vana och kunskap men kostar inte så mkt. Tanken är nämligen att vi ska göra egen buffé och förbereda så mkt som möjligt på fredagen men att man på lördagen får hjälp med att värma/ställa fram/ duka / plocka /diska /grovstäda.  

    Har dessutom en toppenidé (m2b mindre exalterad) över att man innan festen för att "fördriva" tiden har en tipspromenad om oss som par, hur vi träffades, osv. och kanske även lite personligt för var och en.
    Var på ett bröllop i somras och det dröjde minst 45-60 min innan brudparet kom efter utsatt tid. Kan tycka att hur mycket mingla än är kul så tyckte jag det var liiiite för segt att vänta så länge. Visst. alla skulle ta kort och infinna sig där INNAN brudparet men ja. Hade det funnits ett tidsfördriv så hade det varit kul enligt mig. :)
    Och snittar är tänkt att serveras till brudskålen också! :)  

    Filibustern: Varsågod och stjäl idén. Tror inte jag är först med att komma på den (även om jag faktiskt kom på det själv och inte har efterapat någon annan... ;) ) 
    Jag tycker det är helt okej att låta gästerna stå om det inte handlar om mer än 15 minuter. Ni står ju själva upp hela tiden Flört Kan vara bra att ha någon som ger lite direktiv till gästerna så de inte står för nära/långt bort och att de allra längsta inte ställer sig längst fram och skymmer sikten.

    Annars kan man snickra enkla bänkar som bara är att montera ihop på plats och montera ner när vigseln är klar.

    Tycker du ska ha med dig alla under själva vigseln om det är det som känns bäst Glad

    Kul att vi gifter oss samma dag! Solig
    Herrgårdsbröllop 1 Augusti 2015. Old Hollywood goes Countryside.
  • Tessa

    Och ett tips till er som gillar tipsrundor och frågelekar.

    Under middagen; låt brudparet testa kunskaperna om deras gäster! Går till som följer:

    Toastmaster/madame eller liknande ställer sig bakom brudparet med en skylt med ett påstående.
    Tillexempel "Vi har barn", "Vi är gifta", "Vi har hus", "Vi har rest till Thailand" etc...
    Alla gäster som tycker att påståendet stämmer in på dem ställer sig upp och så ska brudparet gissa vad alla dessa gäster har gemensamt.
    Det här kan man ju göra så svårt eller så lätt som man själv vill.


    Herrgårdsbröllop 1 Augusti 2015. Old Hollywood goes Countryside.
Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!