Maria Emilia skrev 2013-07-19 16:08:20 följande:Jag tycker att det tillhör till en god vett och etikett att ge en present oavsett om man kommer eller inte. Jag har alltid fått höra att man ska ge en present i ungefär den storleken som ett kuvert kostar, kanske runt 500 kr per person, då alltså om man har möjlighet att komma till bröllopet. Om jag inte har haft möjlighet att gå så har jag alltid gett någonting, då kanske i storleksklassen 100 kr per person. Alltså ca 200 kr för ett par. Och det tycker jag inte är så mycket. Det behöver inte heller vara pengar, även om brudparet har önskat det, det kan räcka ett fint fotoram som man enkelt kan skicka tillsammans med ett fint kort med lyckoönskningar. Jag har även skickat små presenter med lyckoönskningar till släktingars bröllop där jag inte varit inbjuden. Då jag visste att de ville ha ett litet bröllop men samtidigt var glad över deras skull och ville önska lycka till. Jag kan säga att det var jätteuppskattad!Nu har det även blivit dags för mig själv att gifta och några av mina relativt nära kompisar kommer inte att kunna komma dels att de bor utomlands och dels att även bröllopet kommer att vara utomlands. Så jag förstör att de inte kan komma och att pengarna kan delvis ligga bakom beslutet. Dock kommer jag att vara enormt besviken om vi inte får ett kort med lyckoönskningar. Själva present är sekundärt, men jag väntar mig att alla inbjudna "noterar" vårt bröllop. När man som brudpar ser jättemycket frammemot bröllopet och kommer att lägga mycket tid, passion och pengar (oavsett budget) till arrangemanget, så väntar man sig att folk inte ignorerar det. Så jag skulle som du åtminstone skicka ett fint kort med lyckoönskningar, med ev. ett litet present som behöver inte kosta mycket pengar. Ja ett kort ska vi absolut skicka..funderar bara på vad för liten present man kan skicka med som ändå betyder något fint..jag gillar personliga saker.. vi hade tänkt göra en personlig sak, men det gick åt skogen så ligger nu ute med flera hundra för nåt som inte fungerade :/