• Luci

Vänner som inte får komma

Allt planerande kring bröllopet känns roligt och underbart förutom en sak, att välja bort vänner som inte får komma. Jag har betydligt fler vänner än min m2b och han är inte lika intresserad av att ha "massa vänner" där. Han har absolut ingenting emot att jag vill ha fler vänner där än han men för honom är det lättare eller vad man säger. Jag får nästan lite ångest över att välja bort vänner. Mina vänner betyder mycket för mig på olika sätt. Hur fan ska man tänka?

• Svar på tråden Vänner som inte får komma
  • Josiie100401

Tänkt att välja de som du kan se dig umgås med om tio år. Jag har mkt vänner som man alltid träffar ihop med andra men jag valde denjag kan umgås med bara hon och jag. För även om man är vånner så kanske det ändå inte är de man ringer om man vill fika osv.. det gjorde det lättare för mig

• Loveit

Bjud dom som du verkligen vill ha där. Sen om det är en vän eller en faster spelar ingen roll.

• Luci

Jag har valt bort en del släktingar jag inte tycker om eller hur man ska säga. Blod är inte alltid tjockast. En annan sak är ju att en del vill ju ha med sin respektive. Hur gör man angående det? Vi kan INTE bjuda allas respektive. En idé är att bara bjuda dem som är gifta men jag vet att detta är känsligt.

• stealmystyle
    Luci skrev 2013-07-28 17:27:05 följande:
    Jag har valt bort en del släktingar jag inte tycker om eller hur man ska säga. Blod är inte alltid tjockast. En annan sak är ju att en del vill ju ha med sin respektive. Hur gör man angående det? Vi kan INTE bjuda allas respektive. En idé är att bara bjuda dem som är gifta men jag vet att detta är känsligt.
    Jag tycker det är ganska konstigt att inte bjuda med respektive bara för att man inte är gifta. Man kan ju ha varit ett par i många år utan att ha gift sig. Då hade jag hellre valt att bjuda färre vänner men bjuda deras respektive. Tror du sätter dig i en ganska jobbig sits om du gör så som du tänkt att göra. Kommer nog bli en del sura miner. 

Angående hur du ska välja vilka som får komma så skulle jag precis som någon skrivit här ovan fundera på vilka som är mina riktiga vänner. Ytliga bekanta som man bara umgås med tillsammans med en annan vän tycker inte jag man behöver bjuda.  
  • Alvstina

Jag håller med stealmystyle om att man nog bör bjuda allas respsktive. Att själva värdera andras relationer utifrån om man är gifta eller inte skulle jag nog inte våga. Sen är det ju en annan sak om någon vill lägga till en respektive efter att sista datum att svara har gått ut...

Vi hade också många bjudna och vi kom till den gräns att det inte gick att bjuda deras barn också, så vi valde i stället att ha en barnfri mottagning. Några föll bort på grund av det, men ingen av våra närmsta släktingar/vänner. -Man kan ordna barnvakt om man vill. 

• LARSp10

Allt planerande kring bröllopet känns roligt och underbart förutom en sak, att välja bort vänner som inte får komma. Jag har betydligt fler vänner än min m2b och han är inte lika intresserad av att ha "massa vänner" där. Han har absolut ingenting emot att jag vill ha fler vänner där än han men för honom är det lättare eller vad man säger. Jag får nästan lite ångest över att välja bort vänner. Mina vänner betyder mycket för mig på olika sätt. Hur fan ska man tänka?

Hur du en gör så kommer ngn bli besviken.Mitt råd är välja vännerna du känt längst.De andra vännerna kan ni bjuda hem sedan på en fika  med tilltugg.Tror detta blir bäst ;)

• Josiie100401

Jag hade aldrig valt bort respektive. Jag tycker det år fruktansvärt oartigt och ngt man inte gör.

• Luci

Måste bara påpeka att ta bort vänners respektive var min killes förslag. Men nu när ni säger det så inser jag att detta är värre än att ta bort några vänner.

Saken är den jag har MÅNGA vänner som betyder mycket för mig. Vi kommer ha barnfritt men vi kan inte förvänta oss att en viss procent tackar nej för det. Vi måste ha råd med mat och dricka för dem vi bjuder. Ju mer jag tänker på detta ju jobbigare blir det :( 

• Koyal

Vi gjorde så att vi bara bjöd respektive som är sambo eller högre. Och ansåg att vi faktiskt har den rätten. Vår fest, våra pengar och vi väljer vilka vi vill umgås med. Vissa av mina kusiners respektive är väldigt nya samt väldigt unga.
    Men vi la till att alla har rätt att ta med sig någon de håller kär mot en rabatterad kuvertavgift. Då får de välja om de vill lägga ut den summan.

• Luci
    Koyal skrev 2013-07-28 23:16:43 följande:
    Vi gjorde så att vi bara bjöd respektive som är sambo eller högre. Och ansåg att vi faktiskt har den rätten. Vår fest, våra pengar och vi väljer vilka vi vill umgås med. Vissa av mina kusiners respektive är väldigt nya samt väldigt unga.
    Men vi la till att alla har rätt att ta med sig någon de håller kär mot en rabatterad kuvertavgift. Då får de välja om de vill lägga ut den summan.
    Får jag fråga hur ni skrev det i inbjudan? Nyfiken :)
Svar på tråden Vänner som inte får komma