• Mrs Fox

Velande gäster !!!

Hej

Jag vet att jag inte borde rusa upp så för detta men det är irriterande!
    Min blivande mans släktingar är så veliga. Bara hälften av dem hade svarat när sista datumet var satt. Sen fick vi ringa runt och tjata på ett svar!
    Vi ska gifta oss 31 augusti. Och jag hade precis fått ordning på bordsplaceringen vilket inte var det lättaste. Allt blev dock perfekt, jämnt antal vid alla bord osv.

Nu har min svägerska sambo ändrat sig och vill följa med och då hans dotter. Jaha och var ska de få plats? Då kommer det bli bord med antingen en på hörnet eller ett bord där det blir tomma platser. Jag vägrar ha det så för jag har varit på så många sittningar och att bli den som sitter sist och bara får tomma platser runt sig kan det bli tråkigt. Och att sitta på hörnet är inte praktiskt möjligt. Kanske att jag eldar upp mig i onödan men vad i hela friden ett datum är väl ett datum...

Sen hans mormor vet inte om hon vill gå längre, blir så fallet löser sig placeringen men att hon inte vill gå på sitt barnbarns bröllop!?

SIst ut har han en kusin som ska komma med sällskap. Men vem detta blir har han inte bestämt sig för än. Borde inte vi få veta vem det blir? Blir irriterad över att han tror han får göra som han vill, han må byta tjejer ofta men lite respekt tack för vår planering.

Kan man på något sätt neka vissa att komma och hur gör man det snyggt i så fall?! Just nu skulle jag bara be dom fara och dra och att de är deras fel då de inte kan ge besked men det kanske inte är så snällt. Känner mig lite som en bridezilla för första gången....suck

HJÄLP

//Melanie

• Svar på tråden Velande gäster !!!
  • jimmyojennifer

Ja, du överreagerar lugna ner dig lite. Bordsplaceringen är inte hela världen. Även om en person sitter längst ut med tomma platser brevid kommer det inte spela så stor roll, duka upp hela bordet även om det inte kommer sitta någon längst ut så känns det trevligare. Din svägerskas sambo vill följa med, är inte han en rätt viktig person i er familj? Även om man kan tycka att han borde vetat det från början är det ändå någon nära (din blivandes systers kille antar jag att det är?)

Din blivandes mormor kanske är gammal och sjuk? Min mans farmor velade in i det sista och vi sa att det var helt okej! Kvinnan är över 80 år, en dagen känner hon sig pigg, andra dagen inte. Hade hon känt på fredagen, nämen jag orkar faktiskt då hade hon varit jätte välkommen, trots att bordsplacering var gjord, då får man lösa det. Lite fingertopskänsla måste man faktiskt ha!

Angående kusinen som ska ha med sällskap, ring upp och säg på ett trevligt sätt att nu har ni passerat OSA och behöver veta vilka som kommer. Ge honom ett par dagar på sig att välja en dejt och har han inte hittat någon då så får du beklaga men då får han komma själv. Detta på grund av att ni måste göra färdigt det sista med bordsplaceringskort, bordsplaceringstavla m.m där du behöver ha ett namn på den som kommer. Är han väldigt angelägen om att få ha med sig en dejt kommer han ordna det då under lite press annars så får det vara. Han tror ju att "han får göra som han vill" om inte ni markerar att det inte är okej utan att ni behöver ha ett besked.

De personerna ni bjudit är väl personer ni vill ha där? varför ska du då be dom fara och dra? Var vänlig, lirka lite utan att för den delen ge med dig eller gå ifrån era tankar/planer/budget. Om du/ni vill ha dom där måste ni kanske anstränga er lite.
    Alla personer vet inte hur mycket jobb det ligger i att ordna ett bröllop, dom förstår inte vilken press det är och hur viktigt det är att veta hur många som kommer.

Det är en månad kvar till ert bröllop, allt kan hända på en månad. En av mina närmaste vänner som verkligen såg fram emot vårt bröllop ringde sent fredag kväll dagen innan och var jätte ledsen men hon hade halkat i trappan och fått ryggskott! Så där stod vi med en bordsplacering och dukning där hon var inräknad, men vad ska man göra? Hon kunde ju inte stå upp! Det var ingen som reflekterade över att hennes plats var tom.

Min mans kusin gick vidare till final i sin simning- SM! Finalen var samtidigt som vår vigsel. Det var väl klart hon skulle simma sin final! Hela hennes familj var på vårt bröllop och hon kom på 10e plats! Hennes mamma missade när hon kom på 10e plats i SM för att hon var på vårt bröllop för att det krockade. Men hon fick veta det bara några dagar innan och hon var jätte ledsen att hon missade bröllopet! Ska vi säga till henne att hon är dum som simmar i final hon har ju faktiskt sagt ja till vårt bröllop och det ställer till det för oss?
    Nej, men måste försöka tänka på att alla andra lever ju sina liv och saker kommer imellan ibland!

Stressa inte upp dig i onödan över saker. Ta det lite piano, det kommer gå strålande även om bordsplaceringen inte är top notch! Så länge alla har någon att prata med under middagen kommer dom vara jättenöjda!

Lycka till!

Framtiden är den du själv skapar
  • Mrs Fox

Jo det är nog sant, kändes dock skönt att få skriva om det..

Nja henns kille sa för två veckor sen till oss att hon inte var värd vatten och de hade gjort slut. Då var det slut och vi räknade bort honom. Men nu ville han med iaf. Fast ingen av oss förstår varför. Ingen av dem vill vara ihop me den andre och svägerskan hade hoppats på att han inte skulle följa med.

Angående blivandes mormor så vill hon bara inte längre. Hon är pigg och glad men hon blir sån ibland...dock tror jag att min svärmor tvingar med henne om inget annat kommer upp, om hon skulle bli sjuk så klart.

Det där med kusinen var bra, det ska jag säga åt min blivande att ringa och säga.

När du lägger upp det så känner jag mig riktigt gnällig. Men jag förstår och jag ser det hela på ett annat sätt och kan planera om nu utan att vara irriterad. Det är ju självklart att allt kan hända innan dess. Men jag håller nu tummarna att det ska lösa sig till de bästa =)

Tusen tack för att du tog ner mig på jorden igen. Känner mig genast gladare Solig

• jimmyojennifer

Om din svägerskas föredetta beter sig så tycker jag bara att ni vänligt och bestämt ska säga att han inte har någon plats på ert bröllop. Men det förutsätter att svägerskan är helt säker på att hon inte vill vara med honom.

Du skulle sett hur jag var en månad innan vårt bröllop! Om inte min bästa vän hade varit duktig på att säga till mig hade jag nog gått upp i atomer för minsta grej! Men när man började titta på saker annorlunda blev det bara roligt att det närmade sig bröllopet trots skit som dök upp.

Man får vara lite gnällig, man vill ju att allt ska vara perfekt. Men när du väl står där kommer det vara perfekt oavsett små missöden hit eller dit. Man är så lycklig och uppe i sin kille och kärleken och allt som händer att man bara skrattar bort skit sakerna.=)

Framtiden är den du själv skapar
  • 1337Lise

Jag förstår faktiskt din frustration. Blir själv galen när folk inte tar hänsyn till bland annat OSA, men sedan ännu värre när de bjuder in extra eller avbokar plötsligt. Det är tillräckligt mycket stress runt bröllopet och bordplaceringen är jättesvår. Vi har två tomma stolar, en på varje sido-rad med bord. Men stolarna är tomma närmast hunnörsbordet - då tycker jag inte att det är lika uppenbart att en person saknar bordsgranne.
    Men jag tycker du har full rätt att bli irriterad ett tag, det släpper sen och allt löser sig alltid =) men irriterad får man givetvis bli

• Kalaspinglan

Jag vet precis hur du känner/kände! Höll själv på att bli galen med folk som ena dagen sa "ja vi kommer" för att nästa dag säga "nja vi vet inte om vi kommer".

Jag och maken blev så irriterade att vi skickade ut ett mail där vi skrev ungefär såhär:
    "Hej!

Vårt bröllop är ju lördagen den XX.XX, och eftersom vi måste lämna besked till restaurangen om exakt hur många vi blir, ber vi er nu ge ett definitivt svar på om ni kommer eller ej. Den sista dagen för besked är .... (en vecka efter att vi skickade ut mailet).
    Den som inte hört av sig datumet YY.YY  kommer vi inte att beställa mat till, och någon sittplats reserveras ej heller.

Vi hoppas förstås att ni alla kan komma!"

Mailet satte fart på en del folk, velarna insåg att de var tvugna att bestämma sig. Dessutom fick vi "ro i själen" när vi klart och tydligt meddelat folk om att det inte skulle finnas mat om man inte anmält sig.

• Kalaspinglan

Tillägg: vi skickade förstås mailet enbart till velarna/de som inte hört av sig alls. De som klart och tydligt tackat ja eller nej fick förstås ingen påminnelse.

• Mrs Fox

Ja man kan ju inte säga att de visar respekt. Men vi ska ge dem denna vecka ut och sen måste vi ha klartecken från alla som velar sen får det bära eller brista.Tack för ni delar med er, att det inte bara är jag som känner så. Känner mig lättare till mods  

• Tulpanvinter

Jag skulle ringa upp igen typ i helgen och vänligt be om ett besked medan jag är kvar på luren, och förklara att vi behöver veta hur många gäster det blir för att kunna uppskatta matåtgången/betala kuvertavgift till restaurangen. Då är det mindre än en månad kvar, men ingen mening att bli arg på folk som inte har vett att begripa bättre.

• Mrs Fox

Nu har vi sagt åt de velande gästerna att i veckan måste vi ha fått klartecken annars kan vi inte hjälpa att vi snällt måste tacka nej till att de kommer. Känns skönt att ha sagt till dem =)

• kärlekensbrudpar

Vi fick ta bort ett helt bord mitt under middagen så kul hade vi :/

Svar på tråden Velande gäster !!!