Inlägg från: daniiel |Visa alla inlägg
  • daniiel

Är det vanligt med överdriven fylla på festen?

Det är nog väldigt olika. Jag tror absolut att det finns personer som inte riktigt kan kontrollera sitt alkoholintag, speciellt om det är gratis dricka. Sedan finns det också dom som inte dricker alkohol alls. Oftast känner man nog sina gäster så pass bra att man kan gissa sig fram till om det finns någon risk för att det kan spåra ur, och gällande vem/vilka isåfall.

• daniiel

Jag tror också att man ibland kan leta efter bra argument för betalbar, eftersom det av vissa kan anses lite snålt att inte bjuda på precis allt hela kvällen (vissa kan åtminstone tro att andra tycker det), och då kan det ju vara skönt att ha ett par bra argument för det. Som tex att det kanske blir mindre risk för eventuell fylla med betalbar.

• daniiel
    Sofie R skrev 2013-07-31 19:04:37 följande:
    Ja så kan det vara. Men jag har ju alltid varit väldigt emot betalbar. Jag tycker att om man bjuder på kalas så ska man ju självklart BJUDA. Däremot funderar vi på att ev inte ha någon starksprit.
    Ja, du ser där ;) Och gällande bröllop så kan det vara väldigt känsligt det där med pengar och ekonomi och ingen vill ju uppfattas som just snål och få höra det där - att bjuder man, så ska man ju bjuda! Därav kan det vara endel som letar upp argument för att inte behöva bjuda, för att man inte har råd eller vill ta sig råd, utan att behöva känna sig sådär supersnål :P
  • daniiel

Givetvis är det lättare att välja det där extra glaset med vin om det är gratis, än om man måste betala för det.

Vi bjöd på all dryck före middagen och under middagen, samt alkoholfritt under hela kvällen. Däremot fick gästerna som ville dricka alkoholhaltiga drycker efter middagen själva köpa det i hotellets bar, och då till vanliga "krogpriser". Vi hade ingen överdriven fylla, men nog hade vi gäster som var lite småfulla och det störde mig inte alls eftersom dom kunde uppföra sig alldeles utmärkt och jag hade inte behövt betala för deras "fylla" ;)

Vi hade också gäster som var helt nyktra, däribland jag (ingen gäst, men ändå), och det blev en bra mix.

Inga större missöden (en marskalk dansade och ramlade så vi trodde han fick hjärnskakning, men det berodde mer på dansen än alkoholen) och så vitt jag vet hade alla trevligt, det är huvudsaken :)

• daniiel

Och en fd. vän till mig gifte sig för ett par år sedan, vi var inte med på bröllopet, men en del gamla gemensamma vänner. Där kan vi snacka om gäster som inte uppförde sig alls!

Några började ta ur buffén medan den höll på att ställas fram, medan alla andra var ute och minglade och väntade på att få sätta sig till bords. Några gäster slog sönder glas. Någon råkade riva sönder bröllopstårtan när han skulle titta på den. Det var flera större diskussioner och rent utav bråk, nära slagsmål. Någon råkade knocka omkull brudgummen under en dans så han (brudgummen) bröt armen, olyckshändelse visserligen, men man kan ju försöka vara lite mer uppmärksam ändå. Ja, osv osv.

Och vet ni? Det serverades inte ett droppe alkohol på det bröllopet! Men det brudparet har rensat ordentligt i vänskapskretsen sedan dess och jag förstår varför.

Svar på tråden Är det vanligt med överdriven fylla på festen?