Mindre än en månad kvar och allt krånglar
Att en restaurang köper in ingredienser till en meny så långt i förväg låter extremt märkligt i mina öron. Jag har tidigare jobbat i restaurang och de senaste åren med event och olika tillställningar och haft att göra med en hel del hotell, cateringföretag och anläggningar. Önskemålet brukar vara att menyn ska beslutas några veckor i förväg, men de lägger aldrig någon beställning för ingredienser förrän en vecka innan då de oftast vill ha ett sista antal personer som ska äta.
Och att de överhuvudtaget uttrycker sig att den nya menyn är "krånglig" tyder verkligen inte på något seriöst företag måste jag säga. Så uttrycker man sig aldrig gentemot kunder. Om det är något som inte går att utföra får man säga det och kanske uttrycka sig på ett annat sätt.
Har ni skrivit kontrakt med dem? Gällande pris per kuvert? Att de tar ut en avgift då ni inte tar mat genom dem är inte helt ovanligt då anläggningen troligen har ett avtal med just denna restaurang. Jag tycker dock att ni kan försöka förklara situationen för anläggningen och kanske få ett rabatterat pris på avgiften. Förklara sakligt och berätta hur ni blivit bemötta. För det är inte okej det som du beskriver.
Men jag skulle definitivt satsa på ett cateringföretag istället. Ta något välkänt som andra rekommenderat; att sitta på sitt bröllop med halvtaskig mat känns knappast roligt. Då är det nog värt merkostnaden som kommer.
Vad gäller fotografen - om personen inte svarat än och det är tre veckor kvar och inte verkar vara så intresserad... strunta då i fotografvännen. Har ni inget skrivet kontrakt med personen så ring eller skicka ett meddelande och avboka. Om ni har ett kontrakt så ska avbokningsregler finnas. Gå på linjen med proffsfotografen istället.
Supertråkigt att saker strular sig. Förstår att det måste kännas jobbigt!