Kuvertavgift eller bidrag till resa?
Hej!
Jag vet att det finns många trådar om man ska ha kuvertavgift eller inte, men det här är inte en sån. Jag behöver inte ha folk som kommenterar att det är snålt med kuvertavgift.
Jag bor i en liten inlandskommun i Norrland och i princip alla gäster vi bjuder bor inom en radie av 5 mil. Eftersom vi har stor släkt så kommer vi bjuda ca 75-80 st vuxna, och då är det ändå bara närmaste släktingar + vänner...
Vi har inget behov av att få presenter, utan vi vill hellre ha bidrag till resa eller festen (är ju egentligen samma sak).
Jag vill egentligen inte bjuda alla men har jag bjudit mina fyra kusiner (barn) så måste min sambo få bjuda hans 12 st med respektive (24 st!). Jag har satt gränsen vid deras barn för det blir för mycket.
Mest rättvist tycker jag är att önska sig valfri summa (anonymt) på ett kontonummer, då får alla bidra med vad de har råd med. Men då finns kanske risken att flera av dom jag bjuder inte ger någonting och ser det som "gratis fest med fylla"...
Hur har ni gjort? Kuvertavgift eller valfritt bidrag? Kuvertavgiften jag funderat på är 200 kr/person.