Kuvertavgift eller bidrag till resa?
Jag tycker däremot att det är ungefär sak samma att önska sig pengar, även om det är en frivillig summa, och att ta en kuvertavgift. Många gånger spenderar folk mindre på bröllopet om man har en kuvertavgift än vad dom kanske hade gjort om det hade varit ett frivilligt bidrag. Tar ni tex 200kr/person, så blir det 400kr/par och jag tror ändå det hör till vanligheterna att släkt och vänner försöker lägga ca 500-1000kr/par när brudpar önskar sig pengar eller så spederar man ungefär den summan på en present. Det för att ingen vill känna sig snål och bröllop är en stor sak för brudparet osv.
Jag är ju dock en av dom som tycker kuvertavgift är en toppenidé och jag kan för mitt liv inte förstå varför det ska vara så fruktansvärt känsligt och tabu. Det handlar extremt sällan om några större summor och varför måste man vara så urbota snål att man inte kan tänka sig att betala för en liten del av bröllopsfesten? Så att man faktiskt kan få komma och vara med. Jag betalar gladeligen och tycker det är superskönt med kuvertavgift. Jag behöver inte känna att jag ger för lite, eller för mkt, eller köper något som brudparet inte vill ha och ska gå och fundera på present i två månader.
Det enda man inte ska göra, är att ta kuvertavgift och förvänta sig presenter. Man väljer antingen eller anser jag. Kuvertavgiften blir ju istället för en present.
Hur man väljer att göra, kan man bara själv bestämma. Inom vissa kretsar (tex våran) är det vanligt med kuvertavgift och anses varken vara snålt eller fult, mer en självklarhet. Det är inte förrän jag kom hit till BT som jag öht har hört såna fula saker sägas om kuvertavgift och människor som väljer en sådan.
Jag förstår också hur du tänker kring det där med släkt och att bjuder man en kusin, så bör man bjuda den andra. Så gjorde vi också och hade därför drygt 80 inbjudna gäster. Vi blev bara 60 i slutändan, då det tyvärr var lite tråkigheter inom släkten redan före vi bjöd in till bröllopet, plus att några redan hade hunnit boka utlandsresor osv. Jag hade dock aldrig kunnat välja bort någon i släkten, även om vi inte står så nära varandra. För mig hör det till, att man bjuder alla eller ingen. Även om man givetvis kan bjuda bara en kusin och strunta i resten, det finns ju många som gör så.
Hur ni ska/bör göra.. jadu.. svårt att säga. Hur tror du att era familjer och vänner skulle reagera på kuvertavgift? Om ni inte tror att dom skulle ta illa vid sig, så kör på det och bjud in hela släkten och alla vänner.