Chicita skrev 2013-08-17 11:33:38 följande:
Att buffé alltid automatiskt blir mer avslappnat är tyvärr inte sant.
En dåligt planerad buffé där man får köa länge och i slutänden får halvljummen mat om man har tur och det finns något kvar. Och där man missar 95% av alla tal eftersom de körs medans folk står och köar en bra bit iväg då det tog mycket längre tid för folk att ta mat än man trodde...
Tja då blir man inte särskilt avslappnad.
Har varit på ett bröllop där det tog en timme innan jag fick komma fram och ta mat. Ungefär en halvtimme fick vi sitta och vänta på att det blev vårt bords tur och sen när vi reste oss och ställde oss i kö så var det ett jädra spring på de som redan hade tagit mat innan oss som "bara skulle...."
Och när jag kom fram som en av de sista så var det bara några enstaka bitar kvar. Dom där som mest består av fett och brosk (när det gäller köttet) och lite potatisgratäng som verkade vara ihopskrapad från flera olika bleck och som såg väldigt oaptitlig ut. Många saker var helt slut...
Dessutom kände jag nästan ingen annan än bruden på det bröllopet. Så att resa sig för att "mingla" i kön kunde jag ju glömma. Alla pratade bara med dom som dom redan kände när dom ju kunde resa sig och köa bredvid vem dom ville och inte fick lov att stå bredvid någon ny och okänd - som dom satt vid vid bordet...
En dåligt planerad buffé kan vara en rejäl katastrof och rent ut sagt skittråkig. Och en dåligt planerad sittande middag med dåligt genomförd (eller ingen alls) bordsplacering kan också vara katastrofal och skittråkig.
Så länge man planerar ordentligt så att det flyter på bra, och att man har bordsgrannar man har något gemensamt med (och inte blir instoppad mellan två gäng som känner varandra -gäng för gäng alltså) så spelar det ingen roll om det är bordsservering eller buffé.
Inget är rent generellt och automatiskt stelare och tråkigare än något annat. Det är genomförandet som spelar in
ja självklart kan det tyvärr vara så. jag tror mycket beror på vad för storlek det är på bröllopet. om det är en 50+ gäster tror jag itne jag skulle ha buffé, just pga de orsaker du just berättat om, men om man är en 20-30 pers blir det nog enklare. det är i alla fall vad jag upplevt^^