"Avbjuda" någon?
Jag tycker att du har rätt i din reaktion och att det är väldigt nonchalant av dem att bara förutsätta att det finns rum för en till.
Men är det något jag har lärt mig av bröllopsplanering (med 1,5 vecka kvar) så är det att långt ifrån alla är överhuvudtaget insatta i vad det innebär att planera bröllop, många har aldrig varit involverade i att planera liknande arrangemang och har svårt att sätta sig in i allt som ska göras och fixas. Och förstår helt enkelt inte varför det är en sån "big deal" med en gäst mer eller mindre. De har överhuvudtaget svårt att förstå varför blivande brudpar är så uppstressade innan sina bröllop och verkar ofta se det hela som en större fest. Vilket det i och för sig också är.
Med det sagt hade jag nog gjort såhär, förutsatt att jag verkligen ville att båda skulle komma och känna sig välkomna: förklarat att det ställer till en del att de inte har meddelat detta tidigare men att ni ska försöka lösa det på bästa sätt och även poängterat att ni är väldigt glada över att båda kan komma och att det är av den anledningen som ni hade lnskat att de hade haft lite större framförhållning, för att ni nu inte kanske kan ge dem så bra bordspalceribg, etc. Ja, eller hur man nu vill uttrycka det. Men huvudsaken är väl att de båda kan komma? Så försök fokusera på det positiva i att de kan komma, även om jag har full förståelse för hur irriterande och frustrerande det är med gäster som inte sätter sig in i ens situation!
Och kom ihåg det när det är deras tur att gifta sig eller ska döpa barn eller liknande ;)