Undvika fet hy, kom med tips?
Jag har alltid haft problemhy (dock aldrig riktigt extrem acne men en hel del utslag även efter 25) och har testat massvis av olika produkter. Jag har typisk kombinerad hy som är torr på kinderna men blir lätt glansig och fet i t-zon och på hakan.
Gällande hudvård så använde jag Cliniques hudvårdsserie anpassad för min hudtyp i ca ett år och tyckte det blev mycket bättre. Kan tipsa om att skaffa en bra mattande ansiktskräm, det grundar för en hållbar make-up.
För ca en månad sedan bytte jag huvårdsserie och kör nu på Body Shops Tea Tree-serie. (Mycket billigare!) Och måste säga att min hy inte alls är glansig längre, utan matt och fin. Måste dock komplettera med lite extra fuktcremé på kinderna.
Jag använder just nu Cliniques Even Better Foundation och trivs bra med den. Mattar och smälter fint in i huden. Har också gillat Max Factors olika foundations, de sitter bra och mattar ner.
Puder brukar jag alltid avsluta med och använder just nu Max Factors kompakta puder (för en 100 och tycker den transparenta mattar bra. Gillar även Isadoras kompakta puder, de är prisvärda och håller hela dagen.
Mina råd är alltså:
Bra grund med hudvård. Gärna en mattande ansiktskräm eller primer (gör att sminket sitter bättre hela dagen, Smashbox Photofinish är en bra primer) Max Factor och Isadora - mina budgetfavoriter!