Inlägg från: Plättis |Visa alla inlägg
  • Plättis

Undvika fet hy, kom med tips?

ETNovember skrev 2013-08-14 20:21:48 följande:
    Jag hade tänkt mig att göra mitt eget smink på bröllopsdagen.Och idag provade jag lite och använde jag mig av det smink jag har hemma. Då det varit sommar så har jag knappt haft smink och inte tänkt på hur det varit för hyn men nu känner jag hur min foundation känns fet på hyn. Jag har redan fet hy.Jag använder mig av fit me seien från maybelline.Så min fråga är ifall någon av er har tips på bra och prisvärd foundation och puder som är matt? Som inte gör huden ännu mer fet/glansig.Gärna fler tips på vad man kan behöva tänka på när man ska göra sin egen sminkning. Alla tips tas emot tacksamt!       
    Jag har också alltid haft problem med fet hy, och problemet kan ligga i att man tvättar sig för ofta och använder scrub (så var det för mig i alla fall). Huden tycker den är torr och kompenserar genom att producera massor av olja. För mig blev det lite bättre av att sluta använda scrub och istället använda apotekets ansiktstvätt. Den känns jättefet när man använder den, men resultatet har blivit renare hy, mindre acne och smink som sitter kvar längre. 

Att fråga på apoteket eller make up-butiker är annars ganska bra, men deras lösning är ofta "köp den här produkten som fixar allt" och det har inte funkat i de flesta fall jag provat. Så kolla på flera ställen och se vad de säger som är gemensamt, det borde man kunna lita på  
  • Plättis
    ETNovember skrev 2013-10-25 10:33:29 följande:
    Tack för tipset! Just det med scrub är något jag kan använda ofta. Inbillar mig att huden inte blir lika ren av bara "rengöringsmousse"/ansiktsgel eller liknande. Men ska nog prova att bara använda scrub ca 1 gång i veckan.  
    Ja, en gång i veckan är tydligen vad som rekommenderas. Jag har haft samma inställning, så att se mig i spegeln nu efter bara någon vecka utan scrub och se världens slätaste hy utan acne - det är ganska otroligt. 
Svar på tråden Undvika fet hy, kom med tips?