a ring on my finger skrev 2013-09-13 10:01:47 följande:
Ja som sagt så beror det ju på vad som blir bäst praktiskt.
Eftersom vi kommer ha vigsel och fest på två helt olika platser (olika städer t.o.m) så ska gästerna ändå ta sig dit och komma till ro.
Vi har mycket sociala vänner som mer eller mindre alla känner varandra så vi behöver inte vara där och "underhålla". Och sen kommer vi som sagt ha trubadur (eller liknande) och förfriskningar så jag räknar iskallt med att de kommer ha hur trevlig som helst och inte bara stå uttråkade och vänta på att vi ska dyka upp.
Har själv varit på sådanna bröllop och det har aldrig varit några problem eller tråkigt.
Vilken tur att jag aldrig gråter vid sådanna tillfällen
Men hellre avslappnade bilder med lite sämre smink (sånt där går oftast att fixa i photoshop om det inte är fullständig katastrof) än nervösa bilder med perfekt smink.
Jag förstår hur man tänker när man vill ta bilderna före ceremonin men jag köper inte det
Nej ni ska givetvis göra som ni vill.
Men att man är mer avslappnad efter än före - tja det gäller inte alla. Speciellt inte om man är en sån som blir orolig av att folk väntar på en. Och vi är ju alla olika
Och som sagt, det är större risk att man står med röda ögon - än att sminket har runnit, och det kan man ju inte skylla makeupartisten för. Det är väl bra att inte
du gråter vid sådana tillfällen, då har du ju inget att oroa dig för (så länge du inte blir nerkletad av andras smink vid gratulationskramarna då
) men det är många som gråter, eller står och håller tillbaka tårarna och därför blir svullna och puffiga runt ögonen istället.
Jag har också varit på bröllop där brudparet har fotat efteråt. Och om det finns något att sysselsätta sig med (eller något att tugga på och dricka snarare), någonstans att sitta om man inte orkar stå, en toalett att använda och möjlighet att gå inomhus om det är för stark sol eller börjar regna så är det rätt lugnt. Det kan vara trevligt att mingla runt. Och jag brukar förespråka att ge gästerna möjlighet till just det, man måste inte "aktivera" eller "underhålla" gästerna precis varenda minut för det kan faktiskt vara rätt störande när man vill hinna umgås med släkt och vänner man kanske inte ser så ofta
Men jag har också varit på bröllop där brudparet inte tänkt på gästernas situation i mellantiden där. Utan man har fått söka skydd i bilen om det börjar regna, det finns ingen toa pga att lokalen inte är öppen och det tog ändå kanske 20 min att åka dit, så att vända och åka tillbaka till hotellet för att gå på toan är ju inte jätteaktuellt när man inte vet hur länge man får vänta. Eller gassande sol och inget att dricka (ibland finns det mousserande vin, men inte sjutton dricker man sig otörstig på det
).
Med planering kan allt funka.
Men den där biten med att inte ses innan... tja den köper inte jag
För som sagt, dels har man väl sett varandra förut?
Och dels kan man få den där stunden då man ser varandra i bröllopskläderna för första gången förevigad om man har en fotograf som är lite smart. Och då blir den verkligen speciell, man har den tillsammans, utan publik... Lite mer intimt och personligt.
Och dels (om man gifter sig i kyrkan) så går inte alla präster med på att man går in separat, så alltså kommer man ju att se varandra innan det där "magiska ögonblicket" i kyrkan som så många hoppas på...