• Webbredaktör Annelie

Vad tycker du om gästpresentationer?

Ibland under bröllopsmiddagen innehåller middagsprogrammet en presentation av alla festens gäster.
    Ibland på något skojigt på rim, ibland är det mer en presentation om hur man känner brudparet i samband med att bordsplaceringen presenteras.

Men vad tycker ni om dessa gästpresentationer, roligt och underhållande. En bra start på konversationen.

Eller klyschigt och lite pinsamt och något som tar fokus från vad som händer under middagen?

Vad tycker du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du om gästpresentationer?
  • Chicita

Jag skriver dom gärna (rätt roligt att hitta på ordvändningar och sånt) men jag tycker egentligen att det är helt onödigt att ha sådana med..
    Ok om man har 35 gäster typ, så att det bara blir ett uppslag i häftet. Men annars kan det ta upp 3-4 sidor och vem sjutton orkar sitta och läsa allt det? Tungan ute
    Och om man nu skulle sätta sig och läsa (bara för att vara artiga mot brudparet som lagt ner så mycket tid på det här)... tja då kan det gå bort en halvtimme om det är många gäster och långa beskrivningar (och alla läser ju inte så fort heller). Och det är ju inte så artigt mot bordsgrannarna istället...
    Att komma ihåg allt och om vem det gällde... tja det är inte heller så lätt, så då ska man sitta och slå i det där häftet som om det var en uppslagsbok bara så man vet vem man pratar med? 

Nej nej... lägg tiden på bordsplaceringen istället och se till att alla har någon dom känner bredvid sig + en okänd med liknande intressen eller annat gemensamt. Och låt folk få lära känna varandra genom att prata Glad 

• Aniara4

Jag tycker det kan vara ganska bra, men det beror också lite på hur man skriver. Dels är det ju intressant att ta reda på vilka andra som sitter i närheten (om man inte törs fråga då...), men sen kan det också bli en startpunkt för konversationen. Jag skrev våra gästpresentationer, och försökte medvetet göra dem lite halvkryptiska och dramatiska så att bordsgrannarna skulle bli nyfikna och fråga mer om vad det egentligen betydde.

• paisley

Passar bra för oss då vi endast blir 36 personer Liksom lite personligare. Men det är klart att är man 100 personer så blir det ju både jobbigt att skriva om så många, och jobbigt för gästerna att läsa allt!

• Aniara4

Man måste ju inte läsa allt! Var det 100 gäster skulle jag nog kolla upp de som satt närmast och sen ögna igenom lite hastigt.

Däremot kan det bli lite knepigt om man inte känner alla gäster så väl (och risken för det ökar förstås med antalet gäster). Det är inte så roligt om man har massor av anekdoter och egenheter att nämna för de flesta gästerna, och sen kommer "Pelle. Gift med brudgummens kusin. Öh.... heter Pelle." Jag hade lite problem med några gäster och fick ringa runt (eller be mamma ringa runt i ett par fall) och luska lite om intressanta egenheter. (Jag försökte i möjligaste mån undvika att definitera folk utifrån vad de jobbar med.) På köpet fick jag veta nya saker om, typ, släktingars respektive och makens vänner.

• Fjärilen

Jag tycker det är onödigt. Är det ett litet bröllop så brukar de flesta känna varandra redan innan. Däremot så kan det vara direkt sårande över vad folk skriver som presentation. Då märks det om brudparet verkligen känner en. Det kan vara tex en hel roman om deras närmaste och en rad tex: singeltjej som gillar killar.

• Sörön10

Det är jättekul tycker jag!

MEN!!

För att inte såra nån eller trampa några tår ska man vara riktigt noga med vad man skriver!

Vi hade några vi inte alls träffat förut så vi frågade deras partners, som vi kände, och fick veta lite. Sedan skrev vi bara 1-2 meningar om varje så alla skulle få lika långa och ingen känna sig utanför därför.

Ett bröllop som jag var på nyligen hade en jättmysig sak! Deras toastmasters hade mailat alla gäster och bett oss svara på tre saker, kommer inte ihåg exakt vad det var, men tror det var vilket resemål man gärna återvänder till, en oväntad sak och nåt mer.

Sedan hade de små kort på varje persons plats, som också fungerade som bordsplacering, och på baksidan om varje persons kort hade de skrivit en text som handlade om vilka som satt närmast en. Alltså inga namn på grannarna, men de där sakerna man mailat in, så fick man ta reda på "vem som var limbomästare", "vem som gillade bilar", "vem som var barnboksförfattare" etc. DET funkade verkligen som en isbrytare!  

• Antusan

Jag brukar tycka att det är trevligt med gästpresetationerna om de är gjorda på ett bra sätt :)

Svar på tråden Vad tycker du om gästpresentationer?