Hur stor press kan man lägga på sin tärna?
Jag håller med daniiel
Om man är tydlig med sina förväntningar och både är ok med vad man kommit överens om så ska det inte behöva bli några sura miner i efterhand.
Men så behöver det inte vara.
Jag gjorde som du TS massor när min kompis gifte sig. Jag la ner flera månaders jobb på att sy klänningar till oss båda, fixa blomsterarrangemang, hjälpa till med massa saker. Hela dagen och kvällen som bröllopet var så sprang jag runt och dukade, bar bord och stolar, städade och fixade och till slut körde brudparet till sviten på hotellet där jag jobbade (och som jag gav dom i bröllopsgåva, som om inte allt mitt jobb skulle ha varit gåva nog).
Vi (jag och maken, dåvarande sambon) fick ett tack på kvällen av bröllopet, med löfte om en gåva.
8 år senare nu har vi fortfarande inte sett den där gåvan, och när hon blev tärna på mitt bröllop och bara förväntades googla fram en inspirationsbild på klänningen (mitt krav var 1300-talsmodell, annars väldigt fritt) så att jag kunde böra sy den åt henne så orkade hon inte ens göra det utan skyllde på en eventuell graviditet 2 år i förväg
Så det slutade med att vi bröt av vår vänskap och hon kom inte ens på bröllopet (sms kvällen innan)...
När det gäller att ha krav på tärnorna så skulle jag nog säga att ju mer krav man har på dom - destå mer får man bjuda till själv också. Även om man inte har krav på klädseln, men kanske på massa annat, så kan man betala deras kläder som tack för att dom gör allt det här andra då... (som exempel)