Inlägg från: amerika |Visa alla inlägg
  • amerika

vilken ordning går ni i??

sensommarbrud skrev 2013-08-22 09:57:50 följande:

Hålla alla brudar och fruar!

Jag vill gärna att vårt brudfölje går en först till en låt och sedan att klockorna plinhar och sedan kommer jag och min blivande make. Är detta en konstig ordning. Ska gästerna stå när brudföljet tågar in? Hur gör ni?

Jag tycker att det är en konstig ordning och jag är osäker på om "man gör så" men kan egentligen inte sätta fingret på varför det inte skulle gå.... Har aldrig varit med om det. Inte ens på riktigt stora kungliga bröllop med gigantiska brudföljen går brudparet in på helt egen hand efter följet och efter klockringningen. Skulle du och mannen ha annan ingångsmusik då? 

Vanligtvis så kommer brudnäbbarna först (de små barnen) sedan brudparet, därefter tärnor och marsalkar och sist prästen.

Och ja, gästerna står upp vid alla processioner, dvs när folk tågar in i och ut ur kyrkan, om det så bara är en liten ringbärare som kutar förbi...
  • amerika
    johannisen skrev 2013-08-22 12:01:30 följande:
    Vi gifter oss nästa vecka och vi kommer göra så att brudföljet (två tärnor och bestman) står framme i kyrkan och väntar tillsammans med brudgummen och då ingångsmarschen börjar så går jag in, ensam, och så möter min blivande mig en bit på vägen och vi går fram till altaret tillsammans. Det var prästens förslag.
    En fråga bara för att jag är nyfiken: Varför ska du gå in själv sist?
Svar på tråden vilken ordning går ni i??