Arbetslös och hopplös?
Jag har varit arbetslös i tre månader och börjar misströsta lite nu. Tre månader är ju egentligen ingenting, men jag tog examen förra året efter att ha pluggat i fem år, så jag var jättepeppad på att börja jobba, spara pengar och kunna gifta mig med min drömprins. Men jag har bara fått ströjobb, kortare anställningar och timanställningar.
Efter en hel sommars utredning har jag äntligen fått pengar från a-kassan, men eftersom jag jobbat så lite får jag ungefär 2 000 i månaden. Det är så lite att det inte ens räcker till mat, ännu mindre till hyra och andra räkningar. Min pojkvän har ett välbetalt jobb, men det är bara en visstidsanställning inom industrin och de avskedar och anställer folk hela tiden. Ingen går säker.
Idag var jag på min första anställningsintervju på hela arbetslösheten, och blev erbjuden jobbet. Jag vet att jag borde vara jättelycklig över det, men det är bara några timmar varannan vecka. Och jag kommer tjäna omkring 2 000 i månaden på det också. Då får jag visserligen dubbelt så hög inkomst, men fortfarande alldeles för lite för att kunna leva på.
Ända sedan jag tog examen har jag fått höra från arbetsgivare och branschmänniskor att min kompetens behövs. Och det vet jag ju, det var därför jag läste min utbildning. Men var är jobben då? Efter tio minuters intervju sa kvinnan som höll i den att jag fick jobbet om jag ville. Kan jag inte få komma på fler intervjuer och visa det så att jag får ett heltidsjobb?
Efter hundratals ansökningar och bara en intervju känns det som att det måste vara mig det är fel på. Jag är för högutbildad för att jobba i kassan på Ica, men har för lite erfarenhet för att få de jobb jag är utbildad för.
Just nu känns det bara som att jag vill gråta. Vi kommer inte ha råd att gifta oss om jag inte får jobb, och ingen verkar förstå hur dålig ekonomi vi egentligen har.