• josefiin

När skicka save-the-date kort?

Vi ska gifta oss Midsommarafton, då många har andra planer.
    Så därför tänkte vi skicka ut save-the-date kort.

Men när tycker ni att man ska skicka ut dom?

• Svar på tråden När skicka save-the-date kort?
  • Förgätmigej

Jag skulle skicka ut dem ganska snart, typ mitten på september! Bara för att safea så att ingen bokar in något. Vi gifter oss 5/7 och tänkte skicka ut STD i början på oktober.

• josefiin

Okej! Hade först tänkt kanske vid jul, men då är det 6 månader kvar. Sen ska de skickas inbjudningar... Så december kanske är för sent.
    Får nog fixa de snart istället. :)

• Alyllyra

Efter nyår hade defenitivt räckt för min del. Det är sällan jag börjar planera sommaren innan jul- och nyårsbitarna är avklarade.

• MH2014

Eftersom ni båda ska skicka spara datumet och inbjudningar,,så kan du ju skicka spara datumet närsom du vill. Det är ju bara en hint om att ni planerar bröllop då. Är ju för att ni inte vill att folk ska boka in annat. Så visst kan ni skicka under hösten/vintern,,då jag antar att ni skickar själva inbjudningen i vår (?). Men kan hålla med om att man inte tänker på midsommar planeringen under och innan jul/nyår. Men och andra sidan finns det ju människor här på BT som redan skickat ut spara datumet inför nästa sommar så.... :)

• CoG

Hur långt innan planerar man vad man ska göra på midsommarafton?
    Kanske räcker det att skicka ut den vanliga inbjudan lite tidigare än vanligt, redan i början på året om ni känner er osäkra?

• CoG

Vi gifte oss i juli då många har semester.
    Istället för att skicka ut inbjudningarna ett halvår i förväg skickade vi ut "Boka in den..." kort i slutet på november till våra vänner.
    Sedan kom inbjudan i slutet på april till både släkt och vänner.

Men sedan är det ju väldigt roligt det där med bröllop och har man inte tänkt säga något före inbjudan skickats eller före save the datekorten och har svårt att hålla sig, då är det väl lika bra att skicka iväg de snart.
    Spelar ju ingen större roll när folk planerar midsommar egentligen om man egentligen bara är lite ivrig att få berätta för hela världen :)

• airamo

Vi gifter oss nu i september och skickade våra save the date i slutet av januari, inbjudan skickade vi ut månadsskiftet maj/juni. 

Många som uppskattade det så de fick veta i tid om de behöver önska semester, vissa arbetsplatser planerar ju så långt i förväg om man går på olika scheman och många av våra gäster reser långt för att komma till vårt bröllop.. 

• jennyckbengtsson

Jag skulle säga om ni redan bestämt er och ni vill att så många av gästerna skall kunna komma, varför vänta? Skicka ut dem så fort som möjligt. VI gifte oss i augusti i år och vi skickade ut inbjudan så fort vi visst när det ksulle bli och var. dvs vi skickade ut inbjudan i början av mars. Jag tyckte inte det fanns någon anledning att vänta. Och det gissar jag på att det inte finns för er heller. 
    Lycka till!

• Ulrika

Vi skickade ut våra förra veckan och vi ska gifta oss i juli nästa år, bättre att ha det gjort än att göra det för sent och gästerna redan bokat in något annat. Det är ju mitt i semestertider också så bättre att vara på den säkra sidan!

• josefiin

Tack för alla svaren!

Visst är det mycket så att man vill berätta för heeela världen så snart som möjligt!,
    vilket gör att save-the-date korten kommer gå ut snart.

Just nu så känns det så overkligt. Om vi bestämmer oss för att skicka ut korten snart så
    kanske man mer kan förstå att det verkligen ska hända. :)
    Och i princip ALLA gillar ju att gå på bröllop, så då får ju gästerna något att se framemot
    fast under en lång tid.. :)

Har någon av er en bra sida att rekommendera för dessa kort?

Svar på tråden När skicka save-the-date kort?