Både jag och min blivande är studenter, så att spara undan för att få drömbröllopet blir verkligen en utmaning. Dock har jag sparpengar som jag sagt att jag kan tänka mig att ta en liten del av till bröllopet (max 50 000:- har jag satt där), och sen har jag gjort upp en budget som gör att vi kommer kunna spara ihop 40 000:- till bröllopet. Sen ska jag (m2b också) försöka jobba lite mer extra än vad jag har gjort så kanske vi inte behöver ta fullt så mycket av mina sparpengar. Så vår preliminära budget är 90 000:- men jag vill få ner den om det är möjligt. Vill ju att det ska bli den bästa dagen i mitt liv, och vissa saker är då svåra att avstå ifrån känner jag, trots att man kanske sparar lite pengar :b
Vår preliminära budget ser ut som så (säg gärna till om ni tycker det är något som fattas så jag kan skriva in det i min planeringsbok ;b):
Lokal: 8500:- (detta känns dyrt, men det är en sååå bra lokal som vi redan varit och tittat på, och då känns alla andra jag hittat dåliga, hm)
Porslin: 3500:- (också dyrt, det är hyrt från lokalen då... kan till och med bli billigare att köpa från IKEA eller nått sånt och smycka allt fint iställt... vi får se)
Klänning: 5000:- (har hittat en jätte fin för 3500:-, dock inte provat ännu)
Dukning: 1500:-
Blommor: 3500:- (tänker brudbukett, tärnbuketter och blommor till dukning)
Gästbok: 500:-
Inbjudningskort: 500:- (gör själv)
Tärnklänningar: 2000:-
Smink + Hår: 3000:-
Naglar: 300:-
Mat: 12 000:- (har nog bestämt mig för catering, vill bara kunna slappna av på bröllopet och att nära och kära inte ska behöva ta allt för mycket ansvar)
Alkohol: 5000:- (har noll koll på denna post, tanken är att åka till tyskland men det gör det inte lättare för mig att försöka beräkna :b)
Band: 5000:-
Kostym: 3000:-
"Personal": 1500:-
Tackkort: 400:- (gör själv)
Hotellnatt: 1200:-
Fotograf: gratis (kusin)
Tårta: 4000
Ring: Har inte satt något pris på den här posten då jag tycker ringen är viktigt. Den får bli lite dyrare om budgeten tillåter det efter allt annat...
....................
Som sagt, detta är bara en preliminär budget, vad jag "tror" samt vet att saker och ting kostar... Vill gärna få ner kostnaden, men tar det säkra före det osäkra och förbereder mig på det dyrare allternativet för att sedan göra allt jag kan för att få ner priset istället för att bli överaskad åt det andra hållet.
Hur har ni satt budget på olika poster? Nyfiken på att få lite tips på vad man kan dra ner på :b