Ja, alternativen för oss är ganska få, tråkigt nog. Vi skulle väl kunna viga oss i Sverige också, men vi vill ju så gärna göra det i Tyskland. Min blivande har en tid på standesamt (skatteverket, ungefär) i Tyskland imorgon, så då får vi väl veta mer.
Ha det fint :)
amerika skrev 2013-09-08 17:27:23 följande:
Numera är ju kyrkan skild från staten i Sverige, men det har inte varit så särskilt länge, historiskt sett. Och i Sverige har prästerna vigselrätt, så brukar det inte vara i andra kristna länder (i de katolska religiösa länderna Spanien, Itallien, Frankrike m fl får inte prästerna viga, bara välsigna, vilket gör att många par - de flesta - väljer att ha en borgerlig ceremoni och en religiös, precis som de muslimska paren på Balkan t ex). Men det där känner du säkert redan till, jag tar det bara som en bakgrund till varför just de kristna prästerna är de som är skickade att utföra svenska vigslar. I ett modernt sekulariserat samhälle, med kyrkan skild från staten, borde det inte vara så, men traditioner är tröga att förändra.
Nog om det.
Kan ni inte gifta er borgerligt i Sverige då? Det kommer vi att göra; min blivande är som sagt inte svensk medborgare och är inte folkbokförd här (än...)
Men din blivande kanske har svårt att ta sig t Sverige? Jag vet inte hur det är att gifta sig inför tysk myndighet om inte en av personerna är tysk medborgare eller båda svenska medborgare, det får du kolla upp.
Går det att gifta sig i hans (ert) hemland annars?
Sen ser jag oxå på ambassadernas hemsida att det är bara ambassaderna i Marocko, Zimbabwe, Tanzania och Brasilien som viger par där endast en är svensk medborgare, så det är inte så många av ambassaderna över huvud taget.
Hoppas det löser sig för er!! Lycka till!