Tessa skrev 2013-09-11 12:57:23 följande:
Jag vet precis hur du känner dig! Hade kunnat vara jag som skrev inlägget!
Jag och min fästman är 26 år gamla och i vår bekantskapskrets har allt fler börjat bilda familj och vi får ständigt frågan "När ska ni skaffa barn?". Varken jag eller min fästman är speciellt barnkära, jag har aldrig haft suget att skaffa några och samma är det med min fästman.
När jag svarar att jag inte vill ha barn så tittar de flesta på en som om man skulle sagt att man är barnhatare. De kan för allt i världen inte förstå att man inte vill ha barn. Det är ju det "naturliga" steget.
Vi berättade i somras att vi bestämt datum för att gifta oss om två år och fick frågan "Varför då? Ni ska ju inte skaffa barn. Då är det helt onödigt.". Vissa trodde att vi ändrat oss och ville ha barn bara för att vi ska gifta oss.
Jag är uppriktigt trött på att ständigt behöva förklara mig. Jag förstår att det går emot normen att vara frivilligt barnlös och att det skapar reaktioner. Men när samma personer fäller samma kommentarer, om och om igen - eller när de försöker ÖVERTYGA en att skaffa barn, då blir jag bara så less.
Min bästa kompis har precis fått barn. Hon ville verkligen ha barn och har längtat. Jag blev givetvis jätteglad för hennes skull och har stöttat henne och lyssnat intresserat på alla graviditetshistorier och förlossningsredogörelser. Hon har aldrig tjatat på mig tidigare utan respekterat mitt ställningstagande. Men efter hennes bebis kom ut pratar hon bara i termer som "Nu vet du vad du har att vänta dig" och accepterar inte att jag säger "Jag förstår att ditt barn är det bästa som hänt, men jag har fortfarande inte ändrat mig".
Jag är i alla fall tacksam att både mina föräldrar och min svärmor (svärfar har inte så mycket åsikter) accepterar att vi inte vill ha barn. Mina föräldrar har alltid uppmuntrat mig att studera, resa och uppleva saker. De har aldrig tjatat om barnbarn. Jag berättade för min svärmor att jag inte har något barnsug, och då sa hon att hon var likadan när hon var ung, men hon ändrade sig. Dock förstod hon att alla inte ändrar sig, och hon har redan tre barnbarn, så det behöver hon inte gå miste om.
Barn kommer inte tillföra något i mitt liv. Jag känner att jag kan fylla mina dagar, månader och år med andra upplevelser tillsammans med min blivande man.
Men herregud vad arg jag skulle bli om nån ifrågasatte mig med varför,,man gifter sig väl inte för att man ska skaffa barn..HALLÅ det är inte 50-talet..man gifter sig för att man älskar varandra och för att man vill..
Man ska inte behöva förklara sig,det är inte så att man frågar alla som skaffar/vill ha barn om varför de gör så.
Min bästa bästa vän försöker bli gravid just nu,de har försökt i mer än 1 år,och jag hoppas för hennes skull att hon blir gravid snart för att hon verkligen vill det,men hoppas däremot inte att hon förändras så fort hon fått ungen..
Mina föräldrar och svärföräldrar har också redan flera barnbarn så vi ´tar´ iaf inte det ifrån dem..haha
Det är som du säger,det finns så mycket annat att fylla livet med,vi älskar att resa,äta ute,träna,göra vad vi vill,när vi vill.:).Och vi skäms INTE för det.;)