Inlägg från: 20140222 |Visa alla inlägg
  • 20140222

Finns det risker med tungstensringar? (Titan, Volfram & Stål)

Vi har varit inne på att köpa volfram ringar.

Men nu har vi blivit varnade för sk. tungstensringar.Förvånad
    Som: Volfram, Titan och Stålringar.

Vi har hört av en guldsmed idag att det är svårt att knippsa av tungstensringar
    om "olyckan" skulle vara framme.
    Alltså om man hamnar på sjukhus och en läkare är tvungen att
    ta av/skära av ringen på ens finger.

Men de kan ju säga så för att de vill ha just sina ringar såld med.
    Denna guldsmed vi var hos idag, sålde silverringar.

Men jag har ockå sett här på BT att det finns risker med tungstensringar.

Vad är sant och falskt om dessa varningar ang tungstensringar? Obestämd
    (Volfram, Titan och Stålringar).

Vi har inte råd med: guld, eller vidguld. Så vill inte ha förslag på det. Glad
    Utan det är frågorna här ovanför som är av intresse. Glad

• Svar på tråden Finns det risker med tungstensringar? (Titan, Volfram & Stål)
  • 20140222
    Kalaspinglan skrev 2013-09-13 19:07:24 följande:
    En kompis till mig är ortoped, och han avråder å det bestämdaste från titanringar. Problemet är just det du skriver, dvs. att det är väldigt svårt att klippa av en titanring om det behövs i samband med en olycka eller så. Titan är väldigt segt och därför krångligt.

Silver är väldigt mjukt och slits därför lätt, så det brukar man inte rekommendera för en ring man ska använda varje dag.

Jag tror att palladiumringar är relativt billiga, men jag vet inte exakt. (Obs, jag menar inte platina -- det är dyrare än guld).
    Tack, för snabbt svar Solig. Tar läkare bort hela fingret vid olycka då? Förvånad

Ska kolla upp palladiumringar, Tack Glad
  • 20140222

Kalaspinglan : Är palladuim hårdare en silver?Obestämd Allstå mer hållbart?

• 20140222
    drömprinsensfru skrev 2013-09-13 21:38:56 följande:

Tungsten är det engelska ordet för Volfram.

Angående titan så finns det två typer av titan, "rent titan" dvs titan som innehåller 99,8% titan och så finns det sk "flygplanstitan" som innehåller 90 % titan. "Flygplanstitan" är hårdare än "rent titan". Det är svårare att såga av en ring i "flygplanstitan" än en ring i "rent titan" men det går. Man kan såga av ringar i titan men visst det är svårare än att såga av en silverring.

Stål vet jag inte hur det är, men jag har svårt att tro att det skulle vara omöjligt att såga av en sån ring.

TS: Välj de ringar ni vill välja. Jag tycker inte att ni ska bli avskräckta från volfram om det är det ni vill ha.

Tack, har hittat "mina ringar".Glad
Svar på tråden Finns det risker med tungstensringar? (Titan, Volfram & Stål)