• kärleken

Ångest över vilken lokal vi ska välja!

Hej alla kloka!

Vi står just just i valet av att välja lokal. Det är så att mina föräldrar har en jättefin lada/loge på deras bondgård.

Vi gick ganska snabbt igång på att göra ordning den och ha bröllopsfesten i… Det krävs en del arbete dock. Dels så ska all skit som är där nu ut, den ska tätas och städas. Sedan är det ju allt annat som ska fixas som catering, dryck, musik, ljussättning, dukning m.m.

Vi var hemma nu i helgen och skulle kolla på detta med mina föräldrar… Det var MYCKET att göra. Och min pappa säger att han använder logen till att ha grejer i/på och dessa grejer har ingenstans att stå om vi vill börja jobba tidigare i vår med ladan. Så vi måste vara där 2 veckor innan bröllopet och jobba för att få allt klart!

Vi hade annars sett fördelarna med att kunna ha tid på oss att se hur det kan se ut, fixa mysig belysning osv.. (googla barnwedding så fattar ni ;) ) Men nu känns det så hopplöst. Mina föräldrar är väl inte heller så mycket ”det löser sig”, utan ser allt som måste göras. Detta är egentligen en bra egenskap, men kändes så tungt att inte först och främst kunna se det roliga i det, och att man sen får ”jobba på”..

Så innan vi åkte hemåt från min gamla hemstad så beslutade vi även att besöka två ställen där man kan köpa hela kitet, lokaler där de fixar ALLT! Serveringspersonal, dukning, tårta, mat, ja allt, ni fattar. Det finns också övernattningsmöjligheter för både oss och gästerna.

Det lockar såklart att köpa sig ur allt arbete, och övernattningsmöjligheter öppnar ju upp för en ”tredagars” med gästerna vilket vore kul. Men jag kan inte riktigt släppa ladan. Den är fin, men alla risker finns med kyla, regn (låter mot plåttaket om det regnar mycket), blåst som blåser in mellan (de vackra!) springorna i väggarna.. mygg? Och ja, plus allt som ska fixas då.

Det vore roligt att vara där dels för att det är nått vi gjort själva, och dels för att det blir personligt med att vara nära hemma.

Men är det värt allt jobb?

Rent ekonomiskt blir det nästan samma kostnad, om vi gör allt vi vill med ladan (att hyra in massa saker kostar ju…) Och tänk sen att lämna tillbaka allt som ska lånas osv! hmm

Detta är verkligen svårt!!!! Jag vill inte ångra mig.

(Vill ha ett fint lantligt bröllop men det finns fina lokaler för det med..)

Nån som har något råd/erfarenhet?

• Svar på tråden Ångest över vilken lokal vi ska välja!
  • Pia88

Lista för och nackdelar... Sov på saken.. Ta reda på vad det skulle kosta att hyra typ baja-maja och att ta in catering.. Kan ni ha "kallmat" som buffé, vad kostar det att ha uppvärmning för varm mat åt alla gäster?.. kontra vad kostar det att hyra ett ställe som har allt färdigt?...

• kärleken

Det är inte pengarna som spelar roll, utan mer arbetet kontra känslan. Det är mycket jobb, men det är ju kul att jobba och fixa fest. Men väger det upp?

Någon som har resonerat så här tidigare? Vad valde ni och varför? Hur blev det?

• PimPim83

Vi gifte oss i lördags och jag kan säga att vi är väldigt glada att vi valde en lokal med helhetslösning. Det var väldigt skönt att slippa tänka på allt som hade med matlagning, inköp av alkohol, dukning, dekorering, hämtning av tårta, städning osv att göra på vår stora dag. Vi hade nog med annat att tänka på den dagen.

• Katarina

Vi stod i valet och kvalet att ha vigsel och fest (då i partytält) hos mina föräldrar. Mest för att vi ville åt den där anknytningskänslan, känna att vi var hemma liksom.

Vi räknade på det, vred och vände på argument och insåg att det skulle bli mer arbete än nöja så att säga. Vi ville helt enkelt kunna njuta av tiden både innan och under bröllopet och inte ha för mycket arbete. (det är ju rätt mycket att göra ändå)

Igår hade vi vårt första riktigt möte med de som ska ha hand om vår bröllopsfest, vi i princip en helhetslösning, och det känns så bra! Det var både personligt och proffessionellt, hon som är ansvarig där vet vad hon gör, de kan lokalerna, de har lösningar eller alternativ på det mesta. När vi gick frå mötet var jag så där löjligt salig och det kändes som mycket föll på plats.

Det är dock svårt att råda dig vad du ska göra, det som funkade bäst för oss kanske inte alls är det som ni vill ha. Jag tror också på att göra för- och emotlistor, jämföra dem, sova på saken, känns efter vad hjärtat och magen säger och sen fatta ett beslut.

• lmcl

Om ni inte gifter er mitt i högsommaren är det rätt stor risk att det kan bli bedrövligt kallt i ladan - been there, done that. Frös fötterna av mig i slutet av juni. Barn weddings är fantastiskt vackra, men det finns nog en anledning till att de mest verkar förekomma i den amerikanska södern...

Ni kan ju piffa till lite grann och ta bröllopsfoton vid ladan, men för både gästernas och er egen skull tror jag att ni bör välja en paketlösning. 

• Pia88
    kärleken skrev 2013-09-17 08:03:24 följande:

Det är inte pengarna som spelar roll, utan mer arbetet kontra känslan. Det är mycket jobb, men det är ju kul att jobba och fixa fest. Men väger det upp?

Någon som har resonerat så här tidigare? Vad valde ni och varför? Hur blev det?

Ber om ursäkt. Hade inte tänkt att inlägget skulle bli så pengafixerat som det blev.
  • sommar2014

Jag har varit gäst på ett "barn wedding" och det var ju en fantastisk känsla i lokalen, men det var VÄLDIGT mycket jobb för både brudpar och gäster både före, under och efter bröllopsdagen. Då hade de ändå anlitat serveringspersonal, men att handla all mat, laga all mat, ordna lokalen och inte minst diska allt dagen efter! Har man catering kan man iaf leja bort den tidskrävande matlagningen och diskningen, och då blir det kanske lite mer lagom med jobb.

Några tips om ni vil ha ett "barn wedding":

Se till att det finns bra toalettmöjligheter för gästerna, tvål, toalettpapper och handdukar! Lägg fram filtar, det kan bli väldigt svalt framåt småtimmarna Kolla upp om det finns el, och var finns närmaste rinnande vatten? Brandsäkerheten! Mycket ljus, dekorationer etc. Se till att det finns brandsläckare. Hellre lösa stolar än bänkar, även om det ser fint och lantligt ut! Den som sitter med ryggen mot de övriga gästerna (om ni t.ex. har långbord) kan då inte vända på sig och missar alla tal och spex... (Till vigseln kan man förstås ha bänkar då alla ändå sitter åt samma håll!) Planera allt i minsta detalj, och be om hjälp i god tid så att ni inte måste panikfråga folk om hjälp dagen innan.

Det finns ju också mer färdiga lokaler som är lantliga, och inte minst har ett lantligt läge! Hembygdsgårdar t.ex. Då kan ni fixa det roliga själva (dekorationer t.ex.) men slipper det jobbiga (städa ur lada, täta ladan, ställa tillbaka allt igen). Eller så väljer ni ett helhetspaket där allt från mat till servering till städning ingår. 

• kärleken
    Pia88 skrev 2013-09-17 09:27:12 följande:
    Ber om ursäkt. Hade inte tänkt att inlägget skulle bli så pengafixerat som det blev.

Nej! Men ingen fara alls! Det är ju absolut inte självklart att man inte behöver anpassa sig så mycket ekonomiskt som vi har tillfälle till. Vi har budget för båda alternativen och båda landade på 100 000kr!! Ni vet, hyra in personal, catring, bord/stolar, dukar, ljussätta hela lokalen!! ja allt.. Så den där budgeten var bra både för att visa kostanderna och oxå för att visa allt som måste hyras och köpas och fixas = massa jobb I ANSLUTNING TILL DAGEN!

Tack för alla kloka råd!! Va roligt att få ta del av era berättelser. Ja, jag har oxå känt den där härliga känslan av att titta på helhetslösningar. Men igår kunde jag inte riktigt släppa tanken.. Men kanske till nästa jubileum (födelsedagsfest)? :)

Någon mer som har erfarenheter av valet mellan jobb/fixa själva och helhetslösning?

Svar på tråden Ångest över vilken lokal vi ska välja!