Inlägg från: Anonym (besviken) |Visa alla inlägg
  • Anonym (besviken)

Familj som inte vill hjälpa till

Vi har valt en hyrd lokal föra att själva kunna ta med dryck och liknande. Vi ville också kunna duka och dekorera som vi själva vill. Vi har inga tärnor/marskalker eller så men vi har bett närmaste familjen (föräldrar och syskon) om hjälp med dukning och städning. Det tråkiga är att jag får kommentarer som hintar att en del av dem inte vill hjälpa oss och jag är så besviken. För mig var det självklart att man hjälper till, jag hade utan att blinka gjort det för dem. Hade jag tyckt att det var jobbigt hade det få gå bra långt innan jag sagt något. Vi är dessutom ganska nära båda våra familjer. Vi brukar ofta fira storhelger exempelvis alla tillsammans hemma hos oss och det blir ju onekligen en del jobb för mig då, även om vi hjälps åt när de är här. Nu får jag kommentarer som att de nog inte kan dricka eller stanna på bröllopsfesten, om de ska behöva  hjälpa till med städningen dagen efter eller "Kan inte dina kompisar hjälpa till med dukningen istället?" Min mamma sade först att hon tagit ledigt dagen innan bröllopet för att hjälpa till, men nu har hon bokat in andra saker som även involverar min bror, samtidigt som hon säger att det inte var så akuta saker egentligen. Alla ifrågasätter om det verkligen behöver vara så många som dukar (underförstått att det kanske räcker med mig och sambon?) Svärmor är en pärla, hon och hennes sambo ställer alltid upp, även om jag inte alltid vet om de vill. Våra bröder verkar också vilja fixa en del, hoppas jag, men de bor långt bort. Droppen var när min mamma hade letat upp ett nummer till ett bemanningsföretag och tänkte anlita dem för att hjälpa mig med dukningen istället. Är det såå hemskt att tillbringa några timmar med att förbereda sin dotters bröllop, undrar jag. Vi är dessutom de första barnen som gifter sig, på båda sidor.  Jag har försöker hålla mig cool inför bröllopet, är verkligen ingen bridezilla, utan tänker att jag tar detaljerna med en klackspark. Enkelt och prestigelöst.  Dessutom håller jag på med att förbereda allt så långt det bara går vad gäller dekorationer och dukning själv, för att allt ska gå smidigt. Jag förstår ju att jag inte kan kräva att de ska hjälpa till, men jag hade hoppats att de självmant skulle vilja det...Jag är självklart väldigt tacksam för all hjälp jag kan få, men det känns så jobbigt att behöva vädja om den. Känner mig lite dum också som trott att de skulle tycka att det var roligt.

• Svar på tråden Familj som inte vill hjälpa till
  • Anonym (besviken)

Dukningen sker dagen innan, så det var ju lite ett sätt att umgås innan bröllopet också, tänkte jag. Min familj bor långt bort. Och min mammas tanke var nog inte att hon skulle umgås med mig på annat sätt, utan snarare att hon skulle kunna fixa det där hon bokat med min bror istället. Vi lagar inte maten själva och vi har redan serveringspersonal (proffs) på festen, de fixar det sista av förberedelserna också. Jag har svårt att tänka mig det ändå, att duka och dekorera med vilt främmande människor... Jag känner hursomhelst att jag och sambon behöver vara med vid dukningen, det är ju en del som ska fixas som bara vi vet om (eftersom vi planerat bröllopet själva) och på festkvällen är det annan personal, så det är bra om någon vet var grejerna står. Till håruppsättningar och allt annat har jag proffs, så är "bara" dukningen och städningen jag bett om hjälp med. På bröllopsdagen ska de inte behöva göra så mycket, möjligen hjälpa till med barnen (barnbarnen) när vi sminkas/frissas/fotograferas.  

Svar på tråden Familj som inte vill hjälpa till