• daniiel
    anna123 skrev 2014-01-19 17:01:57 följande:
    Daniiel: Frågan är om det ska vara en underkjol till den klänningen och i så fall, har jag köpt rätt?
    Till att börja med - jättefin klänning! :) Vilken färg har du beställt den i?

Och sedan till underkjolen. Generellt sett så blir majoriteten av alla brud/bal/afton och liknande klänningar finare med underkjol. Sedan ska man ju hitta rätt underkjol för klänningen och hur man själv vill att klänningen ska se ut. Det finns miljoner olika kroppsformer och hur många olika klänningsmodeller som helst. Det finns dock inte lika många underkjolar. Klänningen du valt är en väldigt klassisk A-linje och underkjolen du köpt bör passa en A-linje. Den ser ut att ha två ringar, vilket gör att den ger ganska bra med vidd och ett lite "stelare" intryck än en underkjol utan ringar. Vanligtvis behöver man pröva sig fram lite med underkjolen, för att den ska passa klänningen väldigt bra och ge den form och siluett som man själv vill ha. Anpassa den efter kropp och klänning helt enkelt. Ringarnas vidd brukar vara ställbar, så man kan pröva sig fram. Man brukar också kunna plocka bort ringarna, kanske den övre inte kommer behövas? Eller så vill du ha en smal siluett och kan då flytta ner den övre ringen. Eller så upptäcker du att du vill ha ett betydligt mjukare fall och kan använda underkjolen helt utan ringar.

Alltså, underkjolen bör passa, men våga pröva dig fram för att få den att passa riktigt bra :) Ibland har man tur och behöver inte trixa alls iofs.
  • daniiel
    anna123 skrev 2014-01-20 11:02:29 följande:

Daniiel: tack för att du svarar - är helt "borta" när det gäller fina klänningar :)

Jo jag har beställt den i Royal blue, ska tillägga att jag är en blivande brud med MYCKET former och har läst dina trådar fram och tillbaka och tror att jag uppfattat att A-linje form på klänning är det som är mest smickrande för oss storvuxna :)

Underkjolen har jag fått hem och det är en ring i den som sitter nederst, och jag skulle tycka att det vore fint om klänningen blev lite större än på bilden, men det är väl som du säger bäst att prova när klänningen kommer.....och jättebra då att man kan "fixa" till själv, kanske inte är så svårt att köpa lite stelt tyll och sy på ett lager från mitten på underkjolen, eller tänker jag fel?

vill bara tillägga att jag är djupt imponerad av all din kunskap och jätteglad att vi får "utnyttja" dig, tack :)

Ingen fara, jag tycker ju bara att det är roligt :) Dom dagarna datorn funkar iaf :P Att skriva från mobil är helt hopplöst!

Vad roligt att du valt en blå klänning, kommer nog vara jättefint :D En A-linje brukar funka på dom flesta kroppar faktiskt och det är ju en väldigt fin siluett. Jag hoppas att klänningen ska passa :)

Ah okej, ser ut som två ringar på bilden, men skitsamma. Har du prövat underkjolen och sett hur den ser ut på? Vad tycker du om vidden den ger? Absolut, självklart kan man sy fast lite tyll, det är ju billigt och man behöver inte sy så himla noga, bara så det fäster. Jag har sytt fast tyll på underkjolar och även direkt under en klänning faktiskt. Man kan själv pröva sig fram till vad som blir bra :)
  • daniiel

Mät med BH om du eventuellt tänkt ha BH under klänningen. För klänningen du vill ha sha, så spelar egentligen inte rumpa och höfter så stor roll, men mät runt rumpa/höft och välj ett mått så du vet att du får plats med både och ;)

Även jag har fått skenor, insydda kupor och ett band man knäpper bak i ryggen på mina klänningar från Dino :)

Jag har dock beställt med snörning och i standardstorlek, skickade alltså inte in mina egna mått. Båda klänningarna passade jättebra :) 

• daniiel
    sha skrev 2014-04-09 14:40:51 följande:
    Du tänker i deras storlekstabell? Om du ska beställa efter dina egna mått, så behöver du inte bry dig om den, utan om du har 138cm, så är det ju det du ska gå efter. 

DIn klänning har ju ingen spetskant eller liknande nertill, så den är ju faktiskt väldigt enkel att lägga upp. Det kan ju ibland vara bra att det finns lite extra att ta ur. Dom lägger ju ofta på ett par cm för skor, så beroende på hur höga skor du ska ha, kan det ibland vara bra att lägga på lite på längden.

Du har inte mätt fel iaf, det är så man ska mäta :)
Svar på tråden Hjälp angående Dino bridals