• Kalaspinglan

Är jag för tidigt ute?

Tja, enligt etiketten ska man skicka inbjudningar två månader i förväg, men det där gör man ju som man vill.

En risk med att skicka ut inbjudan väldigt tidigt är att gästerna helt enkelt glömmer bort den. Skulle jag få en inbjudan 5-6-7 månader i förväg, är risken för att den skulle glömmas bort ganska stor. Det är alltid roligt med inbjudningar, men jag har en tendens att glömma sånt som är väldigt långt fram.

Om ni skickar julkort kan ni ju skicka med en lapp "spara datumet 24 maj, mer information kommer senare". Och så posta inbjudningarna i slutet av februari.

• Kalaspinglan
    Helenis skrev 2013-11-25 02:44:17 följande:
    Jag tycker de flesta som skrivit här verkar skicka ut inbjudan väldigt sent. Vi tänkte skicka ut våra 6 månader innan, men pga problem med skrivaren har gjort att det nu är 5 månader kvar och jag känner mig lite stressad över att jag inte fått ut dem. Jag har vänner som bjudit in till födelsedagsfester runt samma tid redan och då fyller de inte ens jämnt!
    Om gästerna glömmer bort ens bröllop var det kanske inte så viktigt för dem, jag tycker det argumentet var rätt dåligt. Man får väl ringa och jaga på de som inte svarat i tid som man alltid får göra med alla andra tillställningar man bjudit in till.
    Ni som skickar ut inbjudningar 3 månader innan ett bröllop i semestertider kommer nog få många som tackar nej då folk redan gjort upp sina planer och bokat resor mm. Jag kollade i Bröllopstorgets planeringsverktyg och där stod 3-6 månader innan.
    Något annat som jag reagerat på är att många verkar sätta ett sista osa datum alldeles för nära bröllopet. Det är rätt mycket som inte kan göras förrän man vet vilka som kommer, som bordsplacering, placeringskort, festhäften mm och det vill jag gärna ha mer tid på mig att fixa så här kommer det bli 1,5 månad innan ungefär.
    Vi skickade våra inbjudningar sista veckan i mars i år, gifte oss i början av juni. Sista svarsdag var exakt en månad innan bröllopet.

Tror vi skickade 96 inbjudningar, av dessa var det 12 st som tackade nej. Vissa av dessa inbjudna är gamla och orkade inte resa (de bor på annan ort än vi), nån hade en jätteviktig seglingstävling inprickad sedan ett år tillbaka osv. De som inte kom gjorde det alltså inte för att inbjudan kom "för sent", utan de hade helt enkelt andra prioriteringar eller fysisk sjukdom/ålder som gör att de inte orkar med stora fester.

En stor del av allt man skriver i festhäftet kan man ju göra klart trots att man inte vet precis vilka som kommer, ska man ha en gästpresentation kan man ju börja med såna som är givna, t.ex. föräldrar, tärna, marskalker och så vidare. Meny, citat, sånger och annat kan man ju färdigställa direkt, där är det ju ingen skillnad om pappret ska kopieras upp i 25 eller 85 exemplar.

Ett problem med att ha sista svarsdag säg 3 månader innan bröllopet kan vara att vissa yrkesgrupper har svårt att veta så långt i förväg om de faktiskt får ledigt då eller ej.
Svar på tråden Är jag för tidigt ute?