Nyfiken gul , nu fru skrev 2013-09-28 15:45:28 följande:
Ja fast brudparet ska ju inte behöva idiotförklara sina gäster och skriva övertydligt i sina inbjudningar vad som menas.
det som står i inbjudan gäller - är något oklart så ringer man o frågar brudparet. Man gör inte en egen tolkning och försöker hitta en mass kryphål hit o dit.
Brudparet har skrivit saker i sin inbjudan och det bör respekteras.
Jag tycker inte alls man ska tolka in en massa i att jomen dom blir säkert glada av en brödrost. Ja det kanske dom blir förstås, klart dom blir glada o tacksamma över en fin present. Men när dom uttryckligen sagt att dom inga presenter vill ha så bör väl det gälla?
Varför annars skriver man det?
Nej jag köper inte att dom skriver så för att tona ner betydelsen av presenter , alla fattar väl att man inte gifter sig enkom för att få presenter? Eller? Är man rädd att bli överöst med presenter och dyra såna och det inte känns bekvämt som brudpar så får man ju lösa det med att kanske önska sig något särskilt .
Alla är överens om att det är ohyfsat att komma i jeans o t-shirt på ett bröllop med klädkod mörk kostym. Men ingen tycker det är ohyfsat att ge present fast dom uttryckligen undanber sig det?
Att det är kutym med att ge något till värdparet när man är bortbjuden gäller inte när det är brudparets egna skriftliga önskemål som gäller i första hand. Har man koll på etikett borde man veta att så är fallet.
Jag tycker det är märkligt när gäster försöker styra om brudparets önskan efter eget tycke o smak.
Att "alla andra" gör på ett visst sätt går inte heller. Klart man kan gissa att 30 av 70 gäster kanske ändå har något med sig, men det betyder inte att det är mer okej.
Det är brudparets egna dag och dom bestämmer och har ställt spelreglerna för dagen. Varför inte bara göra som dom ber om och komma dit o glädjas åt deras dag istället för att snöa in på när man ska ge en present dom sagt ifrån?
Att vissa ser sina gäster som besvärliga kan ju ha sin förklaring i att det nu verkar gå en trend bland gäster att tycka o tänka lite som man vill som gäst och därefter tolka inbjudan lite efter sin egen smak. Jag har häckat i 13 år på det här forumet och det blir mer o mer tydligt för varje år att gästerna har mer krav på brudparen.
Förr var det bara roligt att gå på bröllop,, idag tycks det tyvärr ha blivit mer gästens fest än det ursprungliga brudparets egna fest. Som betalande uppträdande solist har jag också sett det inifrån så att säga .
Jag tvivlar inte på att brudpar uppskattar o gillar presenter, men varför är det så viktigt att undangå deras önskemål på deras enda viktiga dag? Varför kan man inte uppvakta dagen efter eller varför inte dagen före?
Det FINNS brudpar som TAR illa upp av att presenter trillar in fast dom inte vill det. Och rätt var det är så är det faktiskt din allra bästa kompis, din släkting eller närstående som tar illa vid sig. Alla vill faktiskt inte ha presenter just på den dagen av olika skäl.
Jag har varit aktiv här på BT i 3 år nu om jag inte räknat fel. Jag kan dock inte minnas att jag sett dig tidigare...
Under dessa år har jag fått säkert 30-40 förfrågningar om att hjälpa folk att formulera att dom inte vill ha presenter - just av den anledning att dom tycker att det känns girigt, men dom vill ändå ha...
Och ännu mer har använt mina formuleringar eller delar av dom utan att direkt komma till mig och fråga om hjälp.
Så visst, du kan välja att inte köpa det. Det står dig fritt. Men jag vet att det är många som känner så.
Det är inte bara gästerna som har krav på brudparen utan det är väldigt mycket åt andra sidan också.
Brudar som gråter för att inte alla gäster kom i rosa trots att dom önskat det. Brudar som är hysteriska för att gästerna inte tyckte om deras lekar (typ midsommarlekar ute på gräsmattor i högklackat) osv osv...
Det är många som strävar efter att få den perfekta dagen, precis som dom tänkt sig med gästerna som fina statister som gör precis vad brudparet önskar, utan att brudparet behöver säga något... Precis som att alla skulle ha sett samma "instruktionsfilm" om hur ett bröllop går till...
Jag säger inte att man ska strunta i någons önskemål. Det läser du in helt på egen hand i det jag skriver.
Jag säger att man ska vara
tydlig om det nu är så att man absolut inte vill ha saker, eller om man har andra önskemål, vad det nu är för något.
Det finns även tråd på tråd här om brudpar som är skitirriterade på sina vänner och släktingar för att dom ringer och frågar om saker som brudparet tycker är så självklart att dom inte ens har informerat om, eller när dom har gett luddiga direktiv.
Det finns också massa trådar om brudpar som är irriterade för att folk
inte ringer. För dom tycker att det var därför dom utelämnade vissa saker i informationen för att dom ville att folk skulle ringa dom så dom kunde ha en dialog...
Hur man än vänder sig så har man röven bak.
Både som brudpar och som gäst.
Nej man behöver inte lämna gåvan på festen och det har jag inte heller sagt att man måste.
Man kan göra det en annan dag om man vill ge något.
Och om man kommer till ett bröllop där brudparet inte önskat något, men man ser dom så sällan så det är enda chansen att ge något då, tja då får man ta dom åt sidan och säga "vi har något åt er som vi tror ni kommer tycka om. Men vi vill inte ta in det här eftersom ni inte önskat er något"...
Att som gäst komma till ett bröllop där brudparets önskan är att inte få paket, tja då är det fult att vifta med presenten framför alla andra som inte köpt något och liksom visa att "vi är bättre än er, vi köpte minsann en gåva ändå". Det är respektlöst både mot brudparet och mot resten av gästerna.