Inlägg från: tnoivles |Visa alla inlägg
  • tnoivles

Köpa förlovningsringar från olika butiker?

Som frågan lyder. Är det klokt att köpa förlovningsringar från olika butiker? Vad ska man tänka på när man gör det isf? 

Jag har beställt en diamantring hos en butik i Stockholm och är väldigt nöjd med det, jag är extremt petig och vi har varit där några gånger för att diskutera utförande, val av diamanter osv. Jag blir väldigt lätt missnöjd och sådär så kände att det var lika bra att beställa från ett ställe med 100 % service om något skulle gå fel eller om jag inte var nöjd.

Där diskuterade vi även mannens ring och fick ett pris. Han ska ha en vanlig slät`guldring halvrundad upptill och platt på undersidan, en sådan extremt vanlig och klassisk modell. Det priset vi fick var emellertid lite i överkant tyckte jag (som ska betala ringen och är student ;) ). 

Det skulle ju såklart vara trevligt att ha båda ringarna från samma ställe, men det känns inte ekonomiskt motiverat att betala typ 2000 kronor mer för en ring som bara är en vanlig slät guldring. Guldvikten var densamma. Så jag funderar på att köpa den hos guldfynd som ofta har 20% rabatt och där den somsagt är 2000 kronor billigare.  Det känns inte som att kvaliteten kan skifta sådär supermycket på den typen av ring, "guld som guld" tänker jag. Har jag fel? Är det något jag borde tänka på om jag beställer från olika ställen?

Är extremt rådvill. Sambon är inte direkt den som bryr sig om kvalitet osv och han tycker att vi ska ta det billigaste, men jag vill ju inte ha en massa strul heller... Är medveten om att kundservicen inte är den bästa på ställen som Guldfynd, det påpekade även expediten i butiken för oss, haha. 

Så, har ni beställt ringarna från olika butiker och vad är era erfarenheter? Har ni några erfarenheter av att beställa från just Guldfynd?

Hit me!  

• Svar på tråden Köpa förlovningsringar från olika butiker?
  • tnoivles
    Pippilångstump skrev 2013-09-25 12:11:05 följande:
    ni ska ju inte ens ha ringar som ser likadana ut, så varför inte?

och skiljer det lite i nyans så ska ni ju inte ha dem på samma finger ändå. Sedan är din kanske en märkesring? och då komemr det säkert vara ett annat märke på hans ring och då får du ändå skillnad.

jag har min fina ring som förlovningsring och vi har likadana ringa som vigselringar, min är dock mycket smalare skena. min vigselring är inte ultimat dock, hade gärna haft en annan form å den, men värst är nog att min förlovningsring är lite för stor och borde tas in.

jag ahr tom olika karat tal i dem, en 18 och en 19, men det är det ingen som ser även om de sitter bredvid varandra 
    Nä vi ska ju inte det! Borde väl inte skilja i nyans om man tar skandinaviskt gult guld på båda? Men det kanske det gör? Det är isf ett argument för att beställa från samma, vill helst inte att det ska skilja i färg!

Vi kör the swedish way med vars en förlovningsring och så får endast jag en vigselring :) Kan du inte ta in förlovningsringen om den är för stor?

Min ring är ingen märkesring men guldsmeden sätter väl sin stämpel på den ändå och de som säljs på Guldfynd säger de är Schalins, men jag har läst  i en del trådar här att det är kopior av Schalins de säljer... Om någon vet något om det så får ni gärna skriva också :)
  • tnoivles
    TheD skrev 2013-09-25 15:16:45 följande:
    The Swedish way? Tycker det är mer andra länder än Sverige som gör så att bara kvinnan får en ring vid vigseln. Jag känner fler karlar som har vigselring än bara förlovsninsring ;)
    Alltså jag tror att jag läste i någon såndär "vett och etikett" grej på nätet att traditionellt i Sverige så får både mannen och kvinnan förlovningsringar, medan endast kvinnan får vigselring. I USA så är det tvärtom, endast kvinnan får förlovningsring och sedan byter man ringar (båda för) när man gifter sig. 
  • tnoivles
    frkmaria skrev 2013-09-25 19:51:38 följande:
    Jag kan annars rekommendera safira.se! Vi beställde båda våra ringar där, för ett mycket billigare pris än vi hittade i affärer (släta guldringar). Då får man dessutom gravyr i priset. Det är inga märkesringar men jag är fruktansvärt nöjd med min! (18K roséguld, 4 mm bred för 1400 har jag för mig)
    Oj! Var inne där nu och det var ju verkligen billigt! 3200 för ringen han vill ha, samma kostade typ 4000 på guldfynd och 6000 hos vår guldsmed. Men så är det ju dedär med att beställa på nätet! Du var nöjd alltså? Får man någon box till själva ringen? Tycker det är svårt att se den exakta formen på ringen på bilderna, ganska få och små bilder! Får nog försöka chatta med deras kundtjänst. 

Hur var det med gravyren där för er? Kan man välja vilket typsnitt man vill ha gravyren i? För jag har valt ett typsnitt på min ring och vill ju gärna ha samma i min sambos!

• tnoivles
    tnoivles skrev 2013-09-25 10:35:37 följande:
    Som frågan lyder. Är det klokt att köpa förlovningsringar från olika butiker? Vad ska man tänka på när man gör det isf? 

Jag har beställt en diamantring hos en butik i Stockholm och är väldigt nöjd med det, jag är extremt petig och vi har varit där några gånger för att diskutera utförande, val av diamanter osv. Jag blir väldigt lätt missnöjd och sådär så kände att det var lika bra att beställa från ett ställe med 100 % service om något skulle gå fel eller om jag inte var nöjd.

Där diskuterade vi även mannens ring och fick ett pris. Han ska ha en vanlig slät`guldring halvrundad upptill och platt på undersidan, en sådan extremt vanlig och klassisk modell. Det priset vi fick var emellertid lite i överkant tyckte jag (som ska betala ringen och är student ;) ). 

Det skulle ju såklart vara trevligt att ha båda ringarna från samma ställe, men det känns inte ekonomiskt motiverat att betala typ 2000 kronor mer för en ring som bara är en vanlig slät guldring. Guldvikten var densamma. Så jag funderar på att köpa den hos guldfynd som ofta har 20% rabatt och där den somsagt är 2000 kronor billigare.  Det känns inte som att kvaliteten kan skifta sådär supermycket på den typen av ring, "guld som guld" tänker jag. Har jag fel? Är det något jag borde tänka på om jag beställer från olika ställen?

Är extremt rådvill. Sambon är inte direkt den som bryr sig om kvalitet osv och han tycker att vi ska ta det billigaste, men jag vill ju inte ha en massa strul heller... Är medveten om att kundservicen inte är den bästa på ställen som Guldfynd, det påpekade även expediten i butiken för oss, haha. 

Så, har ni beställt ringarna från olika butiker och vad är era erfarenheter? Har ni några erfarenheter av att beställa från just Guldfynd?

Hit me!  
    Tänkte uppdatera lite, har varit i kontakt med Safira som verkar väldigt tillmötesgående.

Deras ringar tillverkas i Sverige så de använder sig av Skandinaviskt gult guld, så borde passa till min ring. Vad gäller gravering så kan man välja om man kontaktar dem, standard är kursiv men man kan få rak stil eller i skrivstil om man så önskar!
Svar på tråden Köpa förlovningsringar från olika butiker?