• Lummen

Gifta om sig på nytt datum

Hej på er. Jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig så jag blev medlem här.

De gick såfort när jag och min man gifte oss, alla la sig i och tillslut lyssna jag med på alla andra än mig själv.
    Mitt bröllop är de tråkigaste nånsin och jag vill inte tänka på de.
    Men de viktiga va väl att vi va gifta.
    Men nu är det så att min man arbetar mycke, vi kan inte längre fira min födelsedag ihop, vi kan inte resa på hösten längre och nu förstör hans jobb även våran bröllopsdag. 
    Jag kan inte leva resten av mitt liv o aldrig få fira någonting med min man.
    Hans jobb går före allt annars blir han hotad att få sparken o ja bryr mig inte längre...men jag vill kunna fira vår dag tillsammans.!

Jag och en kompis prata om vi kunde förnya våra löften, på sommaren då vi är lediga.
    Är det någon som gjort detta?
    Vår bröllopsdag är ju vår bröllopsdag o lite blommr hade inte vart fel. Men att vi byter dag och den dagen varje år kan vi göra nåt speciellt, kanske resa el vadsom. 

Jag hade gärna rest utomlands men behöver ha med barnvakt för barnen som jag verkligen vill ha med så de blir dyrt och krångligt. Vill ju gärna vara ensamma ibland också som en familj.

Skulle vi göra om de så vill ja ha de enkelt, men jag vill änd att de ska vara en heldag och en speciell sådan.

Känner mig urlöjlig men jag letar verkligen efter halmstrån just nu. Så trött att allt bara är jobb o ingen skoj. Jag vill fira o göra nåt speciellt iallafall en gång om året.

Har du nåt tips på hur man kan gifta om sig?
    Funderar på juni el augusti. 

• Svar på tråden Gifta om sig på nytt datum
  • Sara1991

Hej :)

Att förnya sina löften tycker jag är en jättefin gest. Då vanligen ett par som har varit gifta väldigt länge och vill visa hur mkt dem fortfarande älskar varandra, så ur den aspekten så tycker jag att de är väldigt fint.

De jag tolkar ur din text är att du vill förnya era löften för att bröllopsdagen ska bli på ett annat datum som ni kan fira i lugn och ro . Har jag tolkat de rätt ? Om det är av den anledningen som du vill förnya löftena så tycker jag inte att de är det bästa alternativet.

Jag känner igen mig mycket i din beskrivning att de blir väldigt mycket i vardagen och att de är svårt att hitta tid för att verkligen njuta ihop. Men man får försöka hitta de små stunderna tillsammans i vardagen. Och sedan ´fira lite större när man har tid över , så som på semestern. De finns tyvärr inte alltid tid att åka iväg på semester eller fixa stora firanden eller liknande när man är mitt uppe i jobbperider. Utan då får man hitta på småsaker under helgerna för att sedan åka på någon resa eller liknande när de passar bättre i planeringen.

Jag och min pojkvän har inte så jättebra med pengar just nu då han pluggar och jag enbart jopbbar extra plus att vi oftast har mycket att göra. Så stora lyxiga semestrar är tyvärr inget som vi kan åka på . Men då får man vara lite uppfinningsrik och med små medel hitta tid ihop för att njuta :) Vi försöker på helgerna att alltid ta en lång promenad ihop, då får man tid att prata ostört om allt som händer utan folk som stör. Så ni får försöka hitta stunder i vardagen som ni kan njuta av ihop :)

• Alyllyra

Jag tycker inte att det låter som att din man har ett särskilt sunt jobb. Är det så att det är hans drömjobb eller finns det andra aspekter av jobbet som gör att han vill kämpa för att vara kvar där? Man ska ju inte behöva gå runt med hotbilden av att bli sparkad om man inte prioriterar jobbet framför allt annat i ens liv, det låter inte som att man får särskilt glada eller nöjda arbetare som gör ett bra jobb då utan snarare skapar en massa utbränningar. Men, det är ju hans val, naturligtvis, jag ska inte lägga mig i det, det var bara en fundering. Det låter dock som att du har tröttnat på hur läget är och att ni kanske behöver prata ihop er om hur ni egentligen vill leva era liv och om det är värt det.

Jag tycker absolut att ni kan förnya era löften om ni vill och skapa en ny minnesdag! Det är viktigt att få fira och känna att ni har tid att fokusera på varanda ett tag.
    Hur det ska gå till kan ju egentligen bara ni bestämma.
    Vill ni ha en stor fest eller vill ni fira med bara ni två (och kanske barnen)?
    Ska ni ha någon liten ceremoni (kyrklig/borgerlig)?
    Eller vill ni kanske resa iväg och fira?

Om ni vill kan ni ju lägga upp det som ett bröllop med ceremoni, middag, fest natten lång osv. Ceremonin behöver ju inte vara "officiell" för att vara speciell, ni kan ju t.ex. välja en nära vän som "vigselförättare" som läser några texter om kärlek och så får ni kanske säga några ord till varandra om hur mycket ni fortfarande älskar varann. Eller göra på ett helt annat sätt som passar er. Det finns ju egentligen inga rätt eller fel i det här fallet.

• Nyfiken gul , nu fru

ty värr är jag så krass att  om ni väljer att göra en cermoni med nya löften osv så riskerar ju även den dagen att bli en dag som inte kan firas pga jobb. 

Visst du har bättre minnen men sen då?  Om din man ändå jobbar den särskilda dagen när det är dags att fira så blir det ju ändå inget firande.

då har du TVÅ dagar att bli besviken över - dels ordinarie bröllopsdagen OCH den nya bröllopsdagen.  

Strukturera upp ert liv istället så ni kan skapa utrymme för ATT kunna fira er bröllopsdag o era födelsedagar.

Svar på tråden Gifta om sig på nytt datum