Inlägg från: stormhelen |Visa alla inlägg
  • stormhelen

Ska jag kämpa eller inte?

Jag kan inte annat än hålla med majoriteten.

Dumpa honom han är inte vär dig alls. Du är värd en man som älskar och respekterar dig fullt ut, med ditt handikapp och dina värderingar. Det är tydligt att den här mannen inte gör det.

Jag tror att det var bra att du pratade med dina föräldrar för att få deras vägledning/ syn på saken. =)

Hoppas att det löser sig för dig.

Kramisar!

• stormhelen
    Anonym (TS / Tveksam) skrev 2013-10-01 23:06:56 följande:
    Jag kan säga att jag inte alls är lika "sugen" på att förlova mig och gifta mig med han nu efter detta.
    Samtidigt så får jag kanske "skylla mig själ" som tillät ifrån början att han fick vara med andra.
    Men det var ju innan vi prata om förlovning och bröllop seriöst.

Mina föräldrar ville jag skulle dumpa han direkt! De blev asförbannade.

Kram till dig med!

Jag förstår att du inte känner dig lika sugen längre till varken förlovning eller giftermål (det hade inte jag häller gjort om jag var i din sitts).Och jag tycker inte att "du får skylla dig själv" som tidigare gett ditt medgivande till att han får ha sex med andra kvinnor medan ni bara var ett par.

Det är ju er relation så då är det ju ni som bestämmer hur det ser ut så att säga. Vissa kan tänka sig att ha en öppen rellation medan andra inte ens kan tänka sig den tanken. Det är er ensak.

Jag kan förstå att dina föräldrar blev chokade över att du sa att det var okej (när ni bara är ett par) att han hade sex med andra, men det är ju som sagt er ensak (dig - och din killes).

Anonym (TS / Tveksam) skrev 2013-10-01 23:15:16 följande:
    Jag har då pratat med mina föräldrar och de vill att jag ska göra slut.
    Trotts att jag sa till dem att jag ifrån början sa "okej" till att han hade sex med andra.
    Då vi "bara" var ett par och inte planerade förlovning och bröllop.
    De fattar inte att jag sa "okej" till det, de blev stumma då jag sa det.Förvånad

Jag pratade med min fästman ikväll.
    Han sa att han älskar mig, men tycker om att ha sex med andra kvinnor bara.
    Och han tyckte inte att vi behövde göra slut för den sakens skull.
    För hans sexliv med andra kvinnor skadar ju inte mig, sa han.
    Han tycker han är schysst som respekterar att jag inte vill ha sex
    med han innan giftemål.
    Däremot förstod han att jag inte tycker om att han "ligger" med andra då vi planerar förlovning och bröllop. Det skulle han tänka på, sa han.

Jag har inte bestämmt mig om jag skall ge han en andra chans eller inte.
    För trotts allt hade jag ju ifrån början gett mitt "okej" till han att han fick ha sex med andra. Då vi "bara" var ihop. Och inte! planerade förlovning och bröllop.

Fortsättningen följer......... Är mycket förvirradFörvånad

Det som kan vara oroande (som jag tänkt på innan detta inlägg, och som nu förstärker dessa tankar), är att eftersom du gett honom ett okej att ha sex med andra tidigare kanske han kommer ha svårt att sluta ha sex med andra kvinnor även när ni är förlovade och/eller gifta.

Det har liksom blivit en "vana," något som är okej och något som han inte ser något fel i.

Hans komentar nedan antyder ju på att han vill fortsätta att ha sex med andra kvinnor även i framtiden då han tycker om att ha sex med andra kvinnor.

"Han sa att han älskar mig, men tycker om att ha sex med andra kvinnor bara.
    Och han tyckte inte att vi behövde göra slut för den sakens skull.
    För hans sexliv med andra kvinnor skadar ju inte mig, sa han."

För honom passar ju det här upplägget honom. Han får gulla med dig men samtigt ha sex och närhet till andra kvinnor. Han äter kakan och har den kvar samtidigt. =/

Jag förstår att det måste vara skit jobbigt, och att man inte vill kasta bort alla de år som man har investerat i ett förhållande.

Men skulle du kunna lita på honom i framtiden om han säger att han inte har sex med någon annan än dig i framtiden när ni är gifta?

Skulle du kunna ta att han vill och/eller har sex med andra även då ni är förlovade/gifta?

Om du då investerar mer tid i den här relationen än vad du redan gjort och er situation förblir den samma som den är idag, har du då inte kastat bort fler år i en rellation som inte varit bra för dig?

Det jag försöker få fram (på ett väldigt dåligt sätt märker jag) är att man kan vända på steken.

Du pratar om att du inte vill kasta bort de åren som ni varit tillsammans. Dvs. den tid du investerat i den här relationen.

Men om du stannar kvar i rellationen som kanske inte förändras så kanske du kastar bort en massa tid på en dåli relation.

Den tiden kunde du ju då kanske ha ägnat åt något som är bätter för dig. Exempelvis en relation med någon som faktiskt bryr sig om och älskar dig för den du är - hela dig med allt vad det innebär.

Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig, oavsett om du väljer att stanna kvar i den här relationen eller om du väljer att gå vidare i ditt liv. För det är ju bara något som du kan bestämma själv.

Det är väldigt rart av dig att du tänker på andra och deras välbefinnande, men glöm inte bort dig själv. Du ska vara glad och lycklig. För du är en viktig och betydelsefull människa som förkänar kärlek och att bli älskade för den person som du är. =)

Kramisar!

• stormhelen
    Anonym (Dumpa!) skrev 2013-10-02 18:09:30 följande:
    Förlåt, men hur tänker du här? Ni bor inte ihop, men du städar och tvättar hemma hos en man som säger till dig att han vill ligga med (och faktiskt också gör det) med andra kvinnor!

Jag vill inte vara elak, men jag förstår ju varför han inte vill släppa dig: du är den snälla tjejen som han kan ha som hushållerska medan han har intima relationer med andra tjejer.

Även om du någon gång sagt att det är ok om han har sex med andra, så har man faktiskt rätt att ändra sig i ett förhållande.

Jag började också fundera på en sån sak: tänk om någon av tjejerna blir oplanerat gravid med din kille. Vad gör ni då? Eller om han får nån könssjukdom som han senare smittar dig med?

Vad har du för vänner som ligger med din karl? Nej, sällan har det varit så lätt att ge råd som i denna fråga: dumpa både man och vänner och bygg upp ditt liv med människor som får DIG att må BRA.

Just det där med att han kan få könssjukdommar och göra någon gravid har jag också tänkt på. Situationen kan lätt bli ännu mer komplicerad än vad den är, och han verkar inte vara värd det besväret.

Jag utgick från början att ni var sambo och inte särbo. Då man fått den faktan är det ju klart att han inte vill att ni ska göra slut. Han har ju dig som tar hand om hans lägenhet medan han kan knulla runt med andra kvinnor.

Han utnyttjar dig. Du är värd något mycket bättre än det där kräket (som Anonym Dupma) uttyckte det.

Det är helt solklart att han vill behålla kakan och äta den själv.

Att dumpa honom är nog det bästa du kan göra.

• stormhelen
    Anonym (TS / Tveksam) skrev 2013-10-02 23:49:49 följande:
    Jag har nu efter allt skrivande i denna tråden, samt samtal med mina föräldrar.
    Tagit beslutet att lämna han. Men han blir nog ledsenGråter.
    För han tycker vi har det så fint ihopHjärta. Och det hade vi en gång med

Det är aldrig lätt att bryta ett förhållande, men du är super stark som tar det här steget.

Det viktigaste är att du mår bra och att du är lycklig. Ibland får (och ska vara) man vara självisk och tänka på vad som är bäst för en själv.

Du verkar ha jätte fin stöttning från dina föräldrar så sök tröst och stöd hos dem.

Jag tror att du kommit fram till ett bra beslut. Följ ditt hjärta och tänk på dig och vad som är bäst för dig.

Svar på tråden Ska jag kämpa eller inte?