• 20140222

Hur valde ni kyrka/kapell?

Jag är troende kristen, och tillhör den Svenska Kyrkan.

Jag tycker min hemförsamling är bra, men vantrivs i min hemförsamlings kyrka.
    Då den kyrkan är lite för "modern" för min smak. Den kyrkan ser ut mer som en villa.

Jag undrar hur ni tänkte då ni valde kyrka/kapell?

Valde ni kyrkan/kapellet som ni döpts i eller konfirmerades i?
    Eller:
    Valde ni kyrkan/kapellet som ligger nära där ni skall ha mottagningen efter vigsel?
    Eller:
    Valde ni kyrka/kapellsom har en för er intressant historia?
    Eller:
    Valde ni kyrkan/kapellet som era föräldrar eller annan ur er familj/släkt/vän vigdes i?
    Eller:
    Valde ni kyrka/kapell för utseendes skull?
    Eller:
    Valde ni att vigas i er hemförsamling.

Ja, helt enkelt undrar jag hur ni valde er kyrka/kapell?
    Vad tänkte ni på då ni skulle välja kyrka/kapell?

• Svar på tråden Hur valde ni kyrka/kapell?
  • ThereseV

Vi vigdes i vår hemförsamlig. Vi valde helt enkelt kyrkan som låg närmast där vi bor (och sedan valde vi en festlokal som låg i princip bredvd kyrkan) Det kändes mest praktiskt och det var faktiskt skönt att ha nära hem, framförallt när saker skulle hämtas och lämnas i lokalen. Att ha nära mellan kyrka och festlokal var också guld värt. 
    Nu hade vi turen att vi gillade den kyrkan, annars hade vi nog valt en annan, och då också en annan festlokal i närheten.  

• 20140222
    ThereseV skrev 2013-10-05 13:08:44 följande:
    Vi vigdes i vår hemförsamlig. Vi valde helt enkelt kyrkan som låg närmast där vi bor (och sedan valde vi en festlokal som låg i princip bredvd kyrkan) Det kändes mest praktiskt och det var faktiskt skönt att ha nära hem, framförallt när saker skulle hämtas och lämnas i lokalen. Att ha nära mellan kyrka och festlokal var också guld värt. 
    Nu hade vi turen att vi gillade den kyrkan, annars hade vi nog valt en annan, och då också en annan festlokal i närheten.  
    Har du nära kontakt med din hemförsamling?
    Så att du kände personalen väl och så? Tänkte jag mest påFlört.
  • FrökenMäkelä

Vi valde kyrkan i grannbyn.

Vi bor på en liten ort och i orts kyrkan är våra barn döpta. När det blev tal om bröllops då var by kyrkan bland alternativen och grann kyrkan. Det var de två vi kände mest rätt för.

Tyvärr så föll by kyrkan bort på grund av läget i byn då den ligger intill byns stora väg. Och att det kändes som lite för nära hemma då vi hade festen i byns folketshus.

Grannkyrkan ligger i en dal med mycket trädomkring sig, väldigt lite biltrafik och väldigt mysig och öppna ytor i kyrkan så alla ser utan pelar mitt i vägen (vilket by kyrkan tyvärr har).

• ThereseV
    20140222 skrev 2013-10-05 13:11:26 följande:
    Har du nära kontakt med din hemförsamling?
    Så att du kände personalen väl och så? Tänkte jag mest påFlört.
    Nej det har vi inte, men man ska ju kunna "ta med sig" en präst från en annan församlig om det är så att man vill vigas i en annan kyrka men ändå ha "sin" präst. 
  • filibustern

vi ska vigas i vår hemförsamling. i storkyrkan. varför? finns bara den kyrkan häromkring :P den är otroligt fin kyrkan. :)

• SingingFantacia

Vi valde den vackraste kyrkan i vår hemförsamling, som jag tycker är en av de vackraste i stor sockholm. Sen råkade det vara den min mor och far vigdes i. Men inget som vi valde den för.

• daniiel

Vi ville ha en kyrka i centrala stan där vi bor. En som är fin och som var sådär lite lagom stor. Valet blev inte så svårt, då det endast finns två lite större kyrkor här i staden (flertalet mindre, nyare). Den ena tyckte vi dock blev lite väl stor, så den andra blev det. Det var dessutom en kyrka i vår hemförsamling och lite senare berättade min mormor att hon och min morfar vigdes där en gång i tiden. Lite småkul :)

• Pia88

Vi kommer vigas i den kyrkan som finns på min hemort. Inte den församling som vi tillhör just nu eller då vigseln sker.

• Chicita

Första tanken var att vigas i min hemstad, i kyrkan som Farmor är begravd bredvid. Men då skulle makens släkt få lov att åka så långt + att vi ju haft långt när det gällde planering, kolla lokaler mm...
    Andra tanken var att vigas i makens hemstad (eller hans mammas hemstad där det finns en väldigt fin och gammal träkyrka) men det hade ju blivit samma sak där, fast långt för min familj istället.
    Så eftersom vi bor mittemellan så valde vi vår hemstad då det blir väldigt mycket enklare.

Här finns 2 kapell, inget som vi har någon direkt koppling till.
    Och 3 kyrkor.
    1 kyrka är modern och ligger mitt i stan, ihopbyggd med kommunhuset. Den är jättefin inuti, men det skulle inte kännas rätt att vara där. Dessutom ville vi ju ha ett medeltidsbröllop så det hade inte funkat riktigt bra för den delen heller...
    1 annan kyrka är otroligt vacker men jättestor. Vi hade kännt oss som en liten flugskit i hörnet med vår släkt, även om vi hade bjudit precis alla, och om alla hade kommit. Med dom 64 personer som kom så hade vi inte ens fyllt upp dom 2 första raderna liksom...
    Den sista kyrkan är väldigt vacker, ligger fint vid vattnet, har en jättebra lokal precis bredvid som vi kunde ha middagen i och den var dessutom byggd mellan 1100-1380 och vårt bröllop var "tidsbestämt" till 1311 Flört 
    Perfekt alltså... Solig 

• Vichy

För oss kommer det bli i närheten av festlokalen! Det finns så många vackra kyrkor, men verken jag eller min blivande känner att våra hemförsamlingar eller nuvarande församlings kyrka ät super viktigt att vara i. Närheten till en bra lokal är nummer ett, sen blir det kyrkans utseende och akustik som kommer avgöra det slutgiltiga valet...

Svar på tråden Hur valde ni kyrka/kapell?