Alltid svårt att planera med små barn, för ni vet ju inte nu hur hennes rutiner kommer se ut om drygt ett år. Vid vilken tid hon brukar sova då, hur länge hon behöver sova osv. För det är ju lite tråkigt om vigseln kommer precis under hennes sovstund och hon blir trött och grinig och inte alls kan vara med.
Men å andra sidan, det är inte alltid man har så mkt att välja på heller. När vi bokade kyrkan, så var bara en enda tid ledig den dagen vi helst ville ha. Dagen vi hade i andra hands val, ja då var det inga tider lediga.
Det är inte optimalt att ha många timmar mellan vigsel och middag, speciellt inte om man som Chicita skriver har många gäster som inte bor på orten. Men, skulle det nu bli så, så är det bra att informera gästerna i förväg (redan i inbjudan) och sedan får folk helt enkelt finna sig i det. Det funkar, i dom flesta fall.
Vi hade turen att nästan alla gäster bor där vi gifte oss. Den enda lediga tiden för vigsel var kl.13 och vi fick inte tillgång till festlokalen förrän kl.17. Vi kunde alltså inget göra, om vi inte hade valt en annan kyrka och festlokal. Det löste sig dock bra. Några åkte och lämnade barnen till barnvakt, andra åkte hem och bytte om. Min släkt träffades och fikade tillsammans och makens släkt gjorde likadant. Våra vänner drog ihop en förfest för alla kompisar hemma hos en av marskalkerna. Flera av dom äldre passade på att vila, så dom skulle orka lite längre på kvällen.
Personligen tycker jag också det var skönt med ett litet andrum mellan vigsel och middag. Vi fotades då och det var toppen. Sedan fick jag och maken en stund helt ensamma före middagen och det uppskattade jag allra mest.
Men som sagt, det är svårt att säga. Ska ni planera från barnets rutiner (och vem vet hur dom ser ut då), utifrån gästerna eller vad ni själva tycker känns bäst. Ptja, ni får på något sätt försöka hitta en balansgång (lycka till hehe). Och sedan måste det ju också vara ledigt en kyrka eller en vigselförrättare/vigselplats den tiden ni helst vill ha.