• Ekorren

Små barn på bröllop, hur gjorde ni rent praktiskt?

Hej! Vår dotter kommer vara drygt 1,5 år när vi gifter oss nästa sommar och jag funderar på vilken tid för vigsel som är smidigast. Vi har tänkt att hon ska vara med på vigseln och sedan vara hos barnvakt under kvällen. Ska man ha en tidig vigsel ca kl 12-13 och sedan ha lite lugnt med fotografering, mysa på och äta middag med dottern och sedan lämna henne hos barnvakt innan vi ska till den riktiga middagen eller ska man köra pang på med vigsel ca kl 15-16 och lämna henne direkt efter då till barnvakten? Jag tänker att middagen kanske börjar vid 17-18-tiden. Ni som haft lite mindre barn när ni gifte er, hur gjorde ni rent praktiskt? Tar gärna emot alla tips!

• Svar på tråden Små barn på bröllop, hur gjorde ni rent praktiskt?
  • Chicita

Vi hade inga egna barn, men vi hade barn som gäster.
    Den tidigaste tid som fanns var 15:00 (fanns 15,16 och 17) så vi tog den tidigaste, helt enkelt för att vi tyckte att dom andra kändes så sena...
    Barnen var med under vigseln och de flesta var också med på middagen, men vissa lämnades till barnvakten en stund in i middagen, andra stannade tills middagen var över och några barn (marskalk + tärnas) stannade hela kvällen och gick och la sig i ett angränsande rum när det blev för sent.

Som gäst skulle jag uppskattat om det inte blev ett för långt uppehåll mellan vigsel och middag. Speciellt om jag inte bor på samma ort, för det är svårt att planera med mat och sånt och kanske bökigt att ta sig fram och tillbaka + rätt trist att vänta emellan.
    Men om ni är noga och skriver ut sånt redan i inbjudan så kan man ju lättare planera för det i alla fall Glad 

• daniiel

Alltid svårt att planera med små barn, för ni vet ju inte nu hur hennes rutiner kommer se ut om drygt ett år. Vid vilken tid hon brukar sova då, hur länge hon behöver sova osv. För det är ju lite tråkigt om vigseln kommer precis under hennes sovstund och hon blir trött och grinig och inte alls kan vara med.

Men å andra sidan, det är inte alltid man har så mkt att välja på heller. När vi bokade kyrkan, så var bara en enda tid ledig den dagen vi helst ville ha. Dagen vi hade i andra hands val, ja då var det inga tider lediga.

Det är inte optimalt att ha många timmar mellan vigsel och middag, speciellt inte om man som Chicita skriver har många gäster som inte bor på orten. Men, skulle det nu bli så, så är det bra att informera gästerna i förväg (redan i inbjudan) och sedan får folk helt enkelt finna sig i det. Det funkar, i dom flesta fall.

Vi hade turen att nästan alla gäster bor där vi gifte oss. Den enda lediga tiden för vigsel var kl.13 och vi fick inte tillgång till festlokalen förrän kl.17. Vi kunde alltså inget göra, om vi inte hade valt en annan kyrka och festlokal. Det löste sig dock bra. Några åkte och lämnade barnen till barnvakt, andra åkte hem och bytte om. Min släkt träffades och fikade tillsammans och makens släkt gjorde likadant. Våra vänner drog ihop en förfest för alla kompisar hemma hos en av marskalkerna. Flera av dom äldre passade på att vila, så dom skulle orka lite längre på kvällen.

Personligen tycker jag också det var skönt med ett litet andrum mellan vigsel och middag. Vi fotades då och det var toppen. Sedan fick jag och maken en stund helt ensamma  före middagen och det uppskattade jag allra mest.

Men som sagt, det är svårt att säga. Ska ni planera från barnets rutiner (och vem vet hur dom ser ut då), utifrån gästerna eller vad ni själva tycker känns bäst. Ptja, ni får på något sätt försöka hitta en balansgång (lycka till hehe). Och sedan måste det ju också vara ledigt en kyrka eller en vigselförrättare/vigselplats den tiden ni helst vill ha.

• Malin4900

Vår dotter kommer vara knappt 2 när vi gifter oss i maj nästa år. Vi har inte spikat något än men förhoppningsvis kommer vi ha en barnvakt med under dagen/kvällen som har hand om henne from efter vigseln som är kl 15. Jag tror inte det blir kul för henne att vara med under middagen och vi vill kunna slappna av och för en gångs skull kunna fokusera på oss själva, varandra och våra gäster. Vår bröllopsfest hålls på ett hotell så vi kommer ju vara nära hela tiden om det skulle vara något. Sen återstår att se hur det funkar också ;)

24 Maj 2014
  • PimPim83

Vi gifte oss för tre veckor sedan och våra barn var då 5,5 månader och nästan 3 år.
    På vår bröllopsdag hade barnens farmor och farfar hand om dem på dagen medans vi gjorde i ordning oss och fotograferades. Vår vigsel var kl 17:00 och den var barnen med på. Sedan hämtades dom av barnvakten (en granne) som tog med dom hem till oss. På kvällen åkte barnens farmor och farfar hem till oss och sov med barnen medan vi spenderade bröllopsnatten på hotell

Från början hade vi tänkt ha med barnen både på vigseln och på bröllopsmiddagen, men sedan insåg vi att varken vi eller våra gäster (vi hade 14 gäster sammanlagt) skulle få en lugn stund under middagen i så fall. Vi är väldigt nöjda med valet att bara ha med barnen på vigseln. Jag hade nog inte kunnat slappna av fullt ut efter vigseln annars.

Vi valde även en sen vigseltid för att barnen skulle ha möjlighet att sova och äta middag i lugn och ro innan. Dessutom brukar de gå och lägga sig vid 19-20-tiden och med tanke på att barnvakten hämtade dem strax före 18 blev det inte så mycket "vaken-tid" med barnvakt för dem.

• Ekorren

Det verkar ju vara olika helt klart :) Kyrkan ligger ganska centralt i stan så gästerna kan nog ha saker att fördriva tiden med om det blir ett längre uppehåll mellan vigsel och fest, de flesta är ju härifrån eller har åtminstone hälsat på förut. Men att ha det sent som PimPim säger har ju också sina fördelar. Svårt! Om hon hade varit större (ca 5 kanske?) så hade hon kunnat vara med på middagen iaf tycker jag, för då kan de gå iväg och sysselsätta sig själv någorlunda om det blir långtråkigt, men inte som 1,5-åring. Tänkte ringa och boka kyrkan imorgon, får se vad de har för tider. Det löser sig nog oavsett, får bara se till att skola in en barnvakt i tid :)

Svar på tråden Små barn på bröllop, hur gjorde ni rent praktiskt?