Inlägg från: Helenis |Visa alla inlägg
  • Helenis

Vi kan inte boka in en kyrklig vigsel!!

Jag ringde i juni eller juli för att boka en ganska populär kyrka i Göteborg till vårt bröllop i slutet av april. Jag fick då också uppmaningen att ringa igen i slutet av september, eftersom de inte skulle planera nästa års kalender förrän då och att de inte hade bröllop alla lördagar. Jag blev också lite uppgiven eftersom man gärna vill ha det fixat så jag bad henne göra en anteckning om att vi gärna ville ha det datumet så ingen annan skulle hinna före. Sedan i början av oktober försökte jag ringa men det var telefonkö och jag hade inte tid att vänta och sedan kom annat emellan. En vecka senare ringde de till min förvåning för att bekräfta bokningen av vår vigel och de hade våra personnummer och allt som jag inte ens mindes att jag gett dem :). Hon sa att de hade planerat bröllopshelgerna utifrån de önskemål de fått så jag är glad att jag prackade på henne alla uppgifter från början. Präst måste vi dock ta med från den församling där vi är skrivna och det har jag inte fått besked om vem det blir, men de hade 6 präster så det skulle inte vara något problem eftersom det är så kort resa.

Borde man inte kunna göra tvärtom ifall prästen är upptagen någon annanstans? Det låter lite konstigt att en präst åker runt bland en massa olika kyrkor. Borde det inte finnas en per kyrka minst?
    Att man skall få veta några veckor innan låter helt orimligt. Ett halvår är det minsta man kan begära. Hade jag fått det svaret hade jag börjat med att fråga om någon av de andra prästerna som inte jobbar lördagar möjligtvis kan tänka sig att jobba extra den dagen. Hade inte det funkat hade jag försökt hitta en annan lösning som ni ju nu verar ha gjort.

• Helenis
    lmcl skrev 2013-10-11 14:12:11 följande:
    Vi hade liknande problem med vår församling... fick veta att vi inte kan boka förrän i november, men sen när min man hade vägarna förbi i augusti och frågade fick han veta att det visst gick att boka, och då var "vårt" datum redan taget. Vi hade ringt tre gånger, med flera månaders mellanrum, för att höra om när vi kunde boka (först fick vi svaret "efter sommaren"), och sen är bokningen plötsligt igång och vårt tänkta datum (vår årsdag dessutom) har gått till nån annan. När min man påpekade detta förklarade de att det är festlokalen (i församlingsgården) som inte kan bokas förrän i november, men kyrkan hade vi kunnat boka. Och förresten hade vi kunnat preliminärboka festlokalen.

Jag blev skogstokig, kort sagt. Nu har vi tagit ett annat datum, och får vi inte festlokalen så får vi väl festa utomhus. Fattar inte hur man kan vara så inkompetent att man inte kan lämna korrekt information på telefon om just lokalbokningar, när ens huvudsakliga arbetsuppgift är att hantera församlingens lokalbokningar.
    Fy vad tråkigt. Jag förstår att du blev besviken. Detta var jag rädd för och det var därför jag var lite extra framåt i mitt första samtal med expeditionen (se tidigare inlägg). Även om det inte går att boka måste man kunna lägga in en förfrågan om sina önskemål.

Hur har det gått för er, har ni kollat på alternativa festlokaler i närheten?

Jag tror ett stort problem kan vara att många gifter sig på sommaren och alltså börjar sitt planerande ett år innan, mitt i semestertider när det är vikarier som svarar i telefonen eller telefonsamtal som gjort precis innan semestern lätt faller i glömska.

En bekant till mig som gifte sig i augusti fick byta kyrka någon månad innan för de hade dubbelbokat med ett annat brudpar..
Svar på tråden Vi kan inte boka in en kyrklig vigsel!!