Inlägg från: 2015 |Visa alla inlägg
  • 2015

Vi kan inte boka in en kyrklig vigsel!!

Stackars TS som haft det svårt ocg stackars er andra med som haft svårt med datum och bokning.
    Jag LIDER med er VERKLIGEN! Det måste ju vara en fullständig MARDRÖM! 

Men så bra att jag såg denna tråden ändå. För då måste jag väl skynda mig att boka då jag vill gifta mig år 2015?
    Och jag som inte ens bestämt kyrka än! LITE panik fick jag nu faktiskt!Förvånad 

• 2015
    flotten01 skrev 2013-11-23 15:32:05 följande:
    Jag jobbar på en pastorsexpedition och det verkar som en del här precis vet hur vi skall sköta våra jobb och även att vi inte sköter våra jobb...Oavsett om man jobbar med bokningar så är man 100% beroende av att präster och musiker har lagt sitt schema ordentligt att de tänker jobba kvar ett år senare, att de inte blir med barn, att det inte händer något annat i församlingen så att all planering blir pannkakaDÅ kan man arbeta säkert men ser ni, det är inte alltid så Efter att ha bokat ett antal vigslar, dop och begravningar så skulle jag vilja säga att den som bokar  är ganska luttrad då det förekommer "bokningsbenägna" personer som gärna bokar upp flera ställe samtidigt, Ofta vill man redan då bestämma vilken präst man skall ha och åtminstone hos oss har vi en halvårsplanering som sker två gånger om året och då är det preliminärt för att senare vid mindre möten fastställas eller ändras. Naturligvis berättar man för en präst att denna är önskad men har de jobbat sina extartimmar så hoppar de inte av glädje för att de är önskade ännu en helg utanför schemalagd tid.Vaktmästarna hos oss är både inne o utevaktmästare vilket hos oss gör att all lördagstjänstgöring är övertid och detta måste clearas med  deras arbetsledare då det kostar en hel del extra varje år som i såfall måste rymmas i budgeten.Jag skulle vilja se den ekonomi som medger att alla kyrkor hade råd att ha minst en präst ( vår kommun innehåller 18 kyrkor uppdelade på 3 församlingar och där tjänstgör 6,5 präster) och detta är rent för många prästtimmar då man räknar på antalet kyrkotillhöriga i samma kommun men då vi har kontraktsprosten  inom området så finns det även en kontraktsadjunkt anställd. 
    Jag tycker det var jättebra att du förklarade hur det är för er som tar hand om alla bokningar av kyrkor.
    Alla tänker kanske inte på det som du skriver eller då tänker på hur ER situation är.
    Man kanske är så inne i sin EGEN situation så man kan nog lätt glömma hur ni har det på ert jobb.Glad 

Nu har jag inte! personligen kritisserat erat jobb då jag inte än har bokat kyrka och präst.
    Dessutom är jag en van kyrkobesökare så jag känner mig trygg inom kyrkans värld.
    Men i nästa vecka då ska jag preminilär boka kyrka och präst.
    Och då besöker jag församlingen personligen då jag gör den för mig VIKTIGA preminilärbokning.
    För att minska ev. missförstånd. Så jag ser fram emot att få preminilärboka nu äntligen!Glad

Men jag har medlidande med dem som har haft svårt med att få bokat  kyrka och präst.Rynkar på näsan
    Det är dock en VÄLDIGT viktig bokning för många blivande brudpar som man vill få gjort utan större "strul".
    Och man vill ju ha rätt information självklart! Då man bokar.
    Men som sagt då man bokar via mail och telefon så kan det nog kanske lätt bli missförstånd och fel. 

Däremot kan jag absolut inte förstå att du skriver att det finns dem som bokar flera ställen?
    Man kan väl bara gifta sig på ett ställe med en präst? Detta lät konstigt.
    Känns för mig att man skulle boka 2 kyrkor med 2 präster. Förvånad 

Kort och gott tack för att du skrev för oss och talade om hur det fungerar med bokningar.Glad
Svar på tråden Vi kan inte boka in en kyrklig vigsel!!