• linnord

Bjuda in till bara festen?

Hej! Vi kommer gifta oss i Augusti nästa år, men när vi nu sitter med bokning av festlokal samt specar lite i vår budget så går inte ekvationerna ihop. När vi ser till antalet gäster så har vi en relativt stor släkt, samt ett fritidsintresse som gör att vi har väldigt många vänner som vi vill bjuda - totalt närmare 110-120st om vi räknar högt. Grejen är att budgeten inte tillåter middag, fest, dryck etc för så många, men ej heller att gallra i gästlistan då festen tillsammans med alla vänner har lika stor betydelse för oss som själva vigseln , så tanken har kommit på tal att vi genomför vigsel och bröllopsmiddagen tillsammans med släkt och absolut närmsta vännerna, för att senare på kvällen bjuda in till bröllopsfest där många fler är välkomna och där det bjuds på enklare mat typ buffeliknande. Har inte hört om någon som haft ett sådant upplägg tidigare, är det ens "ok"?, känner man sig "snuvad" på vigseln (som f.ö hålls i en kyrka så det är ju öppet) åker man som gäst för att "bara" gå på festen eller är det kanske t om skönt att slippa den halvstela stämningen med släktingar man aldrig träffat som håller tal och istället bara komma till partajandet? Givetvis får vi kanske flytta ev. lekar, sånger etc till kvällen när vi är som flest. Allt handlar igentligen om att halvera antalet middagsgäster för att budgeten ska gå ihop utan att behöva "tvingas" att inte bjuda vänner man vill ha med på festen. Har sökt på frågan utan resultat, så söker reflektioner här från er. :)

• Svar på tråden Bjuda in till bara festen?
  • kj79

Gör som ni känner är bäst för er och er budget. Annars kan man ju ha middag före vigseln, för de närmaste och sen bjuda fler till vigsel och tårta..

• kj79

Det var kanske typ det du menade...? Glad

• linnord

Ja absolut, vill ändå bara kolla av så vi inte gör några stora övertramp :P Varken sambon eller jag är några välmeriterade bröllopsgäster, samtidigt som vi inte vill gå ut med bröllop för redan mkt redan utan vill överraska med inbjudningarna. :) Så då är det kanon med forum ;) Ber f.ö om ursäkt för det väldigt ihoptryckta förstainlägget, blir väl så när man skriver inlägg från mobilen.

• ThereseV

Så länge ni är tydliga så är det nog inga problem. Är det i princip bara närmsta släkten som bjuds till middagen så tror jag dom flest förstår. Det viktiga här är nog att inte dela upp folk inom samma umgeskrets. Det är få vänner som blir griniga för att släkten blivit bjudna på middagen, men börjar man dela upp så att hälften av vännerna eller halva handbollslaget får gå på middagen så kan det ju bli lite kinkigt..

Vi hade tänkt ha ett liknande upplägg (bjuda alla till vigsel och kyrka, men bara släkt till middag) och alla våra gäster var positiva till det. Nu slutade det med att vi skippade middag helt och körde sen vigsel och lite buffé-plock på kvällen för alla. 

Jag tror ändå folk vill gå på vigseln (det är ju egentligen den som "räknas") och jag tror man vill ha en inbjudan, även om den är öppen för alla egentligen. Det känns inte så kul att "smita in" på en vigsel som man inte känner sig helt välkommen på, även om brudparet egentligen tycker att det är kul att man kommer. 

Det krångligaste med ett sådant upplägg är ju tiden som blir mellan kyrkan och festen (om man inte enbart bjuder in till festen vill säga) Det gäller nog att gästerna bor i samma stad och lätt kan åka hem och äta mellan, utan att stressa. Alternativt att någon "samlar ihop" dom andra och kör en gemensam middag/"förfest" med dom som kommer senare.

Det gäller ju också att se till att det finns lite marginal.. inte så kul om gästerna kommer till festen och så har middagen dragit ut på tiden .. 

• linnord

Oj nu skriver vi om varandra, nej middag innan har vi inte pratat om -ännu. Tanken är nog snarare - 13.00 Vigsel -därefter middag (med släkt) -ca kl. 18 mottagning för vänner med enklare mat typ buffé. -Fest -Tårta -festa vidare

• Alyllyra

Jag har serverat på en sådan vigsel, där alla var inbjudna till ceremonin. Sedan var det middag för släkten och sen kom alla kompisar till tårta och efterfest. Det var inga sura miner bland de vännerna vad jag såg :)

Men det viktigaste är ju, som andra har påpekat, att ni är tydliga med upplägget i inbjudan! 

• linnord

Tack tack för era svar! :) Jo, tydlighet är alltid viktigt - då kan man nog lägga upp det på de flesta sätt.

• kj79

Okej. Fördelen med middag för de närmaste innan vigseln är ju den om det är gäster som kommer längre ifrån, så de inte behöver "vänta" om de är bjudna till själva vigseln och senare till själva tärtan och så. Då blir det som ett glapp för dom. Men som sagt, man kan ju göra på olika sätt.

• daniiel

Jag kan ju bara tala för mig själv och ja, jag hade nog känt mig lite snuvad på vigseln faktiskt. Middagen är väl okej att missa, men vigseln, det är ju den stora grejen på en bröllopsdag och jag hade inte velat missa den :)

Och sedan som dom andra redan skrivit, att vara tydlig är A och O, så att det inte blir några missförstånd. Samt att sätta en tydlig gräns för vilka som är inbjudna på middagen. Om vi säger att ni har 110 gäster, så skulle jag nog känna mig aningen utanför om 70 av dom var bjudna på middagen, till skillnad från om kanske dom 30 närmsta var det.

Om ni ändå ska bjuda på fest med buffé osv redan vid kl.18, varför inte ha bara fest med enklare buffé för alla? Bara en fundering.

• Chicita

Jag skulle nog valt att tala om att dom är välkomna på vigseln också att dom vill, men att midagen mellan vigsel och fest är till för den närmaste familjen.

Ett annat alternativ kan vara att erbjuda de vänner som vill vara med på middagen också att dom får betala kuvertavgift.
    Om dom får betala hela kostnaden eller bara en del - tja det måste ju i så fall vara upp till er.

Men just det där med kyrkan - ta inte för givet att alla vet att det är ok att komma dit även om man inte är officiellt bjuden.
    Utan bjud in dom Glad 

• aminis

Hej! Vi gifter oss också i augusti nästa år och har precis samma "problem" om man nu ska kalla det så :) vi tänkte helt enkelt göra så att vi bjuder in de närmaste (60 pers har vi kommit upp i!) med utskickad inbjudan där det står att vi bjuder på middag och fest efter vigseln. Sedan får alla andra kika in på vår bröllopssida (via BTs funktion) där det kommer stå att alla vänner och bekanta är välkomna att närvara på vigsel kl 15.00 och/eller fest kl. XX.XX. Det känns schysst för då kan alla bestämma själva hur de vill göra men att de ändå är välkomna på antingen vigsel, fest eller båda :)

• iQbee

Hej Hej, Jag har varit på bröllop där man bjuder in i stort sett Alla till vigselakten i kyrkan men att festen är för enbart nära.

På Inbjudan har det då enbart stått  du är välkommen till vigseln etc etc, och till de som ska till kyrkan att efter vigseln så följer festen etc etc ...
    Jag vet att man gjorde så förrut i grekland Gladoch även idag när man bjöd in hela "byn" eller samhälletoch enbart de man känner bäst är med hela kvällen..

• Tillys

För det första - var extremt tydliga med informationen!! I övrigt tycker jag absolut att ni kan göra så :)

Jag jobbade på ett bröllop där informationen inte varit speciellt tydlig, och där brudparet själva inte väntat sig att det skulle komma fler till vigseln än de beställt mat för. De gifte sig i restaurangen och bad sedan "de som kände sig närmast" att gå med och äta mat. Där stod vi med tre stycken gäster som snällt fick sätta sig och vänta de två timmar middagen pågick. Kändes inte helt okej.

Mina föräldrar gifte sig vid lunchtid och hade lite mingel med gästerna efter, sedan åt de middag på fin restaurang med de närmaste. Min farmor accepterade dock inte detta utan höll öppet hus hemma hos sig hela kvällen efter.

Så det finns lite olika varianter :)

• Oprekär

Vi har samma lyxproblem. Vi kommer att ha 90 gäster på middag (mest släkt) och ca 30 på "efterfest" (nyare vänner). Vi har valt vigselplats och festlokal väldigt centralt i Stockholm just för att det ska vara enkelt för alla gäster att ta sig dit och att det ska vara "värt resan" trots att vi inte kan bjuda alla på middagen. (Alla efterfestgästerna bor i just Stockholm). Vi har tänkt bjuda på välkomstbubbel och något sött samt vickning för efterfestgästerna, och fri bar med alkoholfritt. Ytterligare alkohol får alla gäster handla i baren. 
    Jag har inte tänkt på  hur man ska göra med lekar och dylikt, men som du skriver kanske det skulle vara en idé att portionera ut det så att även efterfestgästerna får vara med... 

Svar på tråden Bjuda in till bara festen?