Marie Malmö skrev 2013-10-23 11:04:55 följande:
Tack för svar!
Vi fick först ett förslag på middag inkl. vin och mingel med mousserande vin, men att inga drinkar ingick. Sedan tyckte många att man skulle ha en eller två drinkbiljetter och jag hörde mig för vad det kostade (125:-/st). Fick då ett nytt förslag på fri bar för 200:- mer och jag accepterade. Men det är lite surt att betala fullt pris för alla dem som inte ens dricker, bl.a. ett par tonåringar och några äldre.
Jag tror dock att det erbjuds bättre alternativ än vatten och läsk, det är ändå ett slott med hög kvalitet på sina saker. Alkoholfritt vin till dem som kör hoppas jag de kan ordna.
Försök tänk såhär istället då...
Finare alkoholfria alternativ (inte läsk, saft mm) kostar också lite pengar.
Och istället för att betala 125:- per drinkbiljett för de som dricker alkohol så betalar ni 200:- för alla - oavsett om dom dricker alkohol eller inte.
För det priset så kan
alla gå till baren och få något att dricka, oavsett om det är alkohol eller inte.
Och om man slår ut det (vi säger att hälften dricker alkohol) så kan dom ta 3 drinkar var (och någon en fjärde) under kvällen för det pris ni fått nu istället för att alla kanske får 1 drinkbiljett. + att det i "min uträkning" då blir i princip "gratis" för alla gäster som vill ha alkoholfria alternativ i baren
Känns det bättre om du tänker så?
För jag tycker att ni har fått ett riktigt bra pris på alkoholen.
Alkohol får bara rabatteras om man bakar in den i paket. För att då är det egentligen inte alkoholen som man ger rabatt på, utan på allt annat runtomkring. Man bjuder på en bartender, eller man tar halva priset på varmrätten osv osv, bara för att få ner totalpriset.
Alkohol får nämligen inte säljas hur billigt som helst och man får inte rabattera det om man inte gör paket med mat som sagt - och då är det maten som man räknar av rabatten på- även om du som gäst ser det som att du får "ett glas vin på köpet"....