• MaMa79

Kronovalls slott eller Örenäs slott? Vilket hade ni valt?

Vi står och väljer mellan Kronovalls slott och Örenäs slott. Båda har sina för- och nackdelar. Vilken hade ni valt? Vet ni något bra/dåligt om någon av dom får ni jätte gärna berätta :)

• Svar på tråden Kronovalls slott eller Örenäs slott? Vilket hade ni valt?
  • yavanna81

Då här två ställena stod också på vår fem-i-topp-lista över ställen att gifta oss på i Skåne. Vi valde tillslut Kronovall. Vi tyckte bättre om lokalerna och hotellrummen där. Vi blev verkligen hur nöjda som helst. Maten var fantastiskt jättegod. Alla detaljer blev som planerat. Jag blev också mycket imponerad av blomsteruppsättningarna de med samma blommor och färger som jag hade i brudbuketten, de var verkligen bamsestora. Totalt sätt gjorde de anställda ett otroligt proffsigt jobb.

Örenäs är också väldigt fint, men jag har ingen erfarenhet av det. Det enda vi tyckte var lite synd det var att stolar och bord i vissa av salarna på ovanvåningen var i vanliga kontorsstil (plast, laminat) vilket förtog något av den pampiga slottmiljön. Ville man ha överdrag till stolarna fick man betala för att de syddes upp. Men jag tror att stolarna i vissa rum var finare så det beror på var man väljer att vara så det är ju en liten detalj.

• MaMa79
    yavanna81 skrev 2013-10-23 20:04:46 följande:

Då här två ställena stod också på vår fem-i-topp-lista över ställen att gifta oss på i Skåne. Vi valde tillslut Kronovall. Vi tyckte bättre om lokalerna och hotellrummen där. Vi blev verkligen hur nöjda som helst. Maten var fantastiskt jättegod. Alla detaljer blev som planerat. Jag blev också mycket imponerad av blomsteruppsättningarna de med samma blommor och färger som jag hade i brudbuketten, de var verkligen bamsestora. Totalt sätt gjorde de anställda ett otroligt proffsigt jobb.

Örenäs är också väldigt fint, men jag har ingen erfarenhet av det. Det enda vi tyckte var lite synd det var att stolar och bord i vissa av salarna på ovanvåningen var i vanliga kontorsstil (plast, laminat) vilket förtog något av den pampiga slottmiljön. Ville man ha överdrag till stolarna fick man betala för att de syddes upp. Men jag tror att stolarna i vissa rum var finare så det beror på var man väljer att vara så det är ju en liten detalj.

Tack för ditt svar!

Jag gillar också kronovall mkt, men tycker inte riktigt om deras service. De skulle ha skickat bilder till oss för 2 v sedan och svarar inte på mail när jag frågar om saker. Då undrar ju jag om de vill att vi ska ha vårt bröllop där??!!
  • Marie Malmö

Jag har besökt båda två (och Fulltofta och Trollenäs). Har själv valt Kronovall för jag har drömt om att gifta mig där sedan 2002 och tycker att det är SÅ vackert!
    Hur många blir ni och vilken dag gäller det? Örenäs har minimum på 60 kuvert på lördagar, vilket vi inte kommer upp i. Det är fantastiskt med havsutsikten där, men i övrigt tycker jag inte miljöerna kring slottet är något speciellt. För mig föll det också bort eftersom jag vill ha vigseln INNE på slottet och de kunde de inte riktigt fixa. Annars är lokalen där man har middagen jättefin och det finns en stor balkong som är praktisk och trevlig. Rummen var jag inte så imponerad av (fick dock inte se rummen PÅ slottet, bara den utanför). Sen har jag hört många som inte gillat maten så mycket där.

Kronovall är dyrare, å andra sidan har de fri bar, vilket inte Örenäs har. Man kan dock välja bort den fria baren om man vill. Jag tycker också att de kan vara lite tröga med att svara på frågor och trots att jag har bokat får jag ingen bokningsbekräftelse, bara ett e-mail att det är bokat. Har annars bara hört positiva saker om Kronovall och lokalerna är verkligen fantastiska.
    Vad är det för bilder du vill ha?

• MaMa79

Håller med att kronovalls är jätte vackert. De svarade idag att vi skulle få bilderna senast på mån :) vi planerar att gifta oss slutet på juli el aug nästa år. När ska ni gifta er? Vi kommer vara runt 50 st och på örenäs fick vi förhandlat att vi slipper betala för 60 kuvert så bet för så många vi blir fast lördag. Nackdelen med kronovalls tycker jag är att de inte har toalett och dusch på rummen. Men det är väl enda nackdelened dom :) Vi skulle få bilder på hur det ser ut i stallet där man har festen. Har du varit där? Fint?

• Marie Malmö

Ja, det är lite trist att det inte är toalett på rummen, men jag bor ofta spartanskt när jag är ute och reser så det gör mig inte så mycket. Kommer inte spendera så mycket tid på rummet ändå. Och jag tror inte våra gäster kommer bo över heller (för dyrt).
    Vi kommer också vara kring 50 och gifter oss i maj. Juli och augusti 2014 är fullt på Kronovall, sa de till mig. Eller när pratade ni med dem?
    Vi såg aldrig spannstallet eftersom det var stängt för renovering, eller vad det var. Men vi ska ha festen inne på slottet, vilket var ett krav från min sida. Det går dock inte under sommarmånaderna.

• MaMa79
    Marie Malmö skrev 2013-10-25 16:57:17 följande:
    Ja, det är lite trist att det inte är toalett på rummen, men jag bor ofta spartanskt när jag är ute och reser så det gör mig inte så mycket. Kommer inte spendera så mycket tid på rummet ändå. Och jag tror inte våra gäster kommer bo över heller (för dyrt).
    Vi kommer också vara kring 50 och gifter oss i maj. Juli och augusti 2014 är fullt på Kronovall, sa de till mig. Eller när pratade ni med dem?
    Vi såg aldrig spannstallet eftersom det var stängt för renovering, eller vad det var. Men vi ska ha festen inne på slottet, vilket var ett krav från min sida. Det går dock inte under sommarmånaderna.
    Nä, vet inte om våra gäster kommer bo där eller någon annanstans. 
    Nä, juli/aug är inte fullt. Vi pratade med dom i veckan. Nu blev jag dock orolig :)
  • Marie Malmö

Okej, märkligt. De sa att augusti var fullt när vi var där för flera veckor sedan. Men det har kanske ändrat sig.

• MaMa79
    Marie Malmö skrev 2013-10-25 17:31:35 följande:
    Okej, märkligt. De sa att augusti var fullt när vi var där för flera veckor sedan. Men det har kanske ändrat sig.
    Ja ok, aug är fullt. Tror 30 aug fortfarande är ledigt. Men juli finns lediga tider kvar. 
  • Ulrika

Vi funderade också på Kronvalls och Örenäs och valde Örenäs eftersom alla våra gäster inte kunde sova över på Kronvalls. Vi kommer gifta oss sommaren 2014 och är jättenöjda med Örenäs då de hittills har varit supertilmötesgående och snabba på att svara på frågor. Vi älskar både miljön inne på slottet och området runt om. Jag var där på konferens med jobbet för en månad sedan och maten, personalen och lokalerna är verkligen helt fantastiska och jag längar verkligen till sommaren :)  

• julibröllop1

Kronowall är fantastiskt!

Svar på tråden Kronovalls slott eller Örenäs slott? Vilket hade ni valt?