Vad ångrar ni med era ringar?
Jag ångrar absolut inget med ringarna.
Men jag har ändå några tips till dig.
1- Om du funderar på en ring med en utstående sten och inte vet hur det kommer att funka i din vardag. Gå då och köp en billig silverring i den modell du tänkt dig och använd dagligen under en längre period.
2- Välj en ring som är du och inget bara för att det är "trendigt" eller för att "alla andra du känner har sådana ringar".
3- Det gör ingenting om dina två ringar inte matchar. Det gör inte ens något om dina och makens ringar inte matchar. Ringarna är en del av din historia. När du förlovade dig kanske du hade en tanke och när du ska välja ut vigselringen kanske din syn på vad som är snyggt eller inte har ändrats totalt. Och det är ok
4- Man kan byta ut ringen längre fram om man ångrar sig. Det är ju faktiskt bara ett smycke. Den andra ringen kan man då antingen använda på andra handen, göra till ett hängsmycke, örhängen eller använda som delbetalning för den nya (om det inte bara går att göra om den gamla helt enkelt...)
Lite bakgrundsinfo till hur vi valde våra ringar...
Jag och maken hade vår första dejt till sagan om ringen (första filmen) så när vi förlovade oss ville vi ha "the one ring".
Jag gjorde en hel del bakgrundsarbete och lyckades hitta ett ställe där jag kunde översätta text till alviska. Närmare bestämt till Tengwar (en alvisk dialekt )
Och både jag och maken har fått ett gemensamt medeltidsintresse - blandat med lite fantasy så när det kom till vigselringarna så ville maken bara lägga till datumet på sin ring (vi har gravyren på utsidan alltså) och jag ville ha en ring med texten "Amor Vincit Omnia / kärleken övervinnerr allt - men på alviska.
Jag ville också ha en grön sten och en diamant. Det blev en grön diamant + en vanlig vit diamant.
Stenarna representerar dels brudklänningen som var vit med gröna dekorband, Men grönt är också en lugnande färg och den ska påminna mig om att jag inte behöver vara så hetsig alltid (hett temperament )