Inlägg från: Anonym (gravid) |Visa alla inlägg
  • Anonym (gravid)

Gravid! Hjälp!!

Hoppas att någon har något bra råd att ge. Fick veta för två dagar sedan att jag är gravid.. Vi hade inte tänkt ha barn förrän om kanske 5-6 år och jag känner mig helt vilsen. Samtidigt är jag förlovad med en man jag verkligen älskar som kommer bli en jättebra pappa. Känns bara så konstigt att tänka sig att vi skulle ha barn NU. Jag är 22 år och har inte pluggat färdigt och vi har planerat bröllop nästa sommar. Min sambo stöttar fullt ut vilket beslut jag än tar. Känns helt omöjligt att göra en abort, men när jag pratat med kompisar om detta tycker de att det är det enda rätta. Vad ska jag göra??

• Svar på tråden Gravid! Hjälp!!
  • Anonym (gravid)

Tack så jättemycket för era svar. Vet fortfarande inte hur jag ska göra och ändrar mig ungefär varje timme... Har bokat tid för abort om en vecka, så jag har fram tills dess att bestämma mig. Känns som att det är så mycket jag vill hinna göra innan jag får barn... Samtidigt som det känns så hemskt att göra abort på grund av det. Kanske behöver man inte vara borta från studierna så mycket ändå, kanske bara en eller två terminer och då blir det ju inte så förskjutet... Men det blir ju verkligen ett helt annat liv än jag har nu! Och massa resor jag vill göra som inte kommer bli av... Någon ung mamma som har erfarenhet av att plugga och resa med barn?

• Anonym (gravid)

Min fästman börjar bli mer och mer inställd på abort då han tycker det är för tidigt för oss att ha barn. Logiskt sett så känns det ju som det bästa alternativet men när jag tänker på att verkligen göra abort så gråter jag bara. Känns så hemskt och orättvist att avsluta ett liv innan det ens fick börja. Men man ska kanske inte se det så, jag vet inte... Jag är rädd att jag ska ångra mig om jag gör abort och ha ångest för det resten av mitt liv. Samtidigt har jag alltid tänkt att jag ska ha det ordnat ekonomiskt när jag får barn och ha möjlighet att fullt ut fokusera på barnet. Ska träffa en kurator imorgon och prata igenom detta med, hoppas att det klarnar då... 

• Anonym (gravid)

Tack alla för era kommentarer! Just nu känns det som att jag har bestämt mig för att genomföra aborten. Jag har tänkt så mycket fram och tillbaka och kommit fram till att det trots allt nog är det bästa. Min fästman vill att jag ska göra abort vilket såklart gör att det skulle vara väldigt svårt att behålla barnet utan hans stöd. Sen tänker jag på min egen situation också, tänk om vår relation inte håller och jag blir ensam med ett litet barn, ingen utbildning, inget jobb och ingen bostad(bor i hans lägenhet). Det är inte så jag vill att mitt liv ska bli, och inte den uppväxten jag vill att mitt barn ska ha. Det är nog bättre att jag avslutar min utbildning, jobbar, vi kan leva "ungdomsliv" ett tag till tills vi är redo och planerat barn. Pratade med en jättebra kurator som fick mig att inse att först och främst måste jag tänka på mig själv i allt detta.

Svar på tråden Gravid! Hjälp!!