Red Lion skrev 2013-11-14 21:07:00 följande:
CatarinaN skrev 2013-11-14 21:00:31 följande:
Vi hade en professionell fotograf och det var värt varje krona. Bilderna har man kvar som minnen från sin stora dag för all framtid och då tycker jag man kan investera lite extra i det.
Vad gäller engångskameror förstår jag inte poängen när de flesta har kameror i sina smartphones/mobiler eller att de tar med sina egna kameror. Jag tycker det verkar vara slöseri med resurser att alla gäster ska ha en engångskamera som man sedan kastar!
Ja om man tycker det är jätteviktigt med väldigt bra bilder så är det väl säkrast att man anlitar en fotograf om man tycker det är värt det och har råd. Men alla känner inte likadant, en del här förutsätter att alla gör det.
Alla kommer inte att ha samma åsikt ju.
Självklart finns det dom som säger att man
måste anlita proffs och som nästan blir agressiva om man säger att man vill ha en amatör. Och än värre om man säger att man inte vill ha fotograf alls...
Och så finns det dom som är tvärt om, som tycker att det är korkat att anlita proffs när "alla har bra kameror i dagsläget och att någon får säkert en bra bild".
Jag tror som sagt att om man är
osäker på hur viktiga bilderna är, så är det bättre att lägga lite pengar på en fotograf, även om man kanske inte har råd med proffs. Men i alla fall anlita någon utomstående med bra kameravana som inte är känslomässigt engagerad, utan kan gå ifrån och fota saker utan att känna att dom missar något. Istället för att missa bilder från kyrkan eftersom att de enda med vettiga platser inte var några som fotade och alla andra bara såg de andras bakhuvuden och små glimtar av brudparet och därför inte fotade...Osv...
För man kan ju inte få tillbaka den dagen. Så ångrar man att man inte anlitade en fotograf (oavsett prisnivå och expertis) så är det ju inte mycket man kan göra åt det i efterhand...
Därför säger jag att om man är osäker - anlita en fotograf. Bättre att ångra att man la pengarna på bilder - än att ångra att man inte gjorde det.
Sen finns det ju dom som inte bryr sig om bilder alls också. Som är glada om dom får några suddiga bilder av dagen - eftersom att dom aldrig kollar på bilderna i alla fall, och inte brukar dokumentera saker.
För oss var inte bilderna det viktigaste (jag har fotografiskt minne, så jag behöver inte bilder för att återskapa dagen heller) Men vi ville inte att någon av våra släktingar skulle behöva känna att dom måste fotografera åt oss.
Vi visste också att båda makens bröder + deras flickvänner/sambos ju skulle gå miste om att fota dagen då dom var med i brudföljet.
Att pappa och hans sambo glömde sin kamera hemma och att svärföräldrarnas kamera valde den här dagen att gå sönder gjorde ju vårt beslut om att anlita 2 amatörfotografer ännu mer värt, eftersom vi då hade 4 perfekta julklappar (fotoböcker)
Själv hatar jag att vara med på bild, så för mig var det absolut inte viktigt i förväg. Jag skulle gärna avstått.
Men i efterhand vet jag ju att om vi inte haft fotograf så hade många av våra närmaste (som det var viktigare för än för oss med bilder) gått därifrån och varit riktigt ledsna...