Skrämmande att prova brudklänning
Om du är osäker på din kroppsform och vilka modeller du passar i så prova alla! Eller, inte varenda klänning de har i butik alltså, men be att få prova lite olika modeller för att se vad du passar i. Personalen brukar också vara duktiga på att se sånt. Och det finns massa hemsidor där man kan skriva in sina mått för att få en uppfattning om vilken kroppstyp man har.
Om du är osäker på vad klänningsmodeller heter kan du ju plugga på lite innan på sidor som millybridal, där de brukar vara sorterade efter just modell (a-line, ballgown, mermaid etc).
Men jag kan säga att när jag kom in och nämnde några klänningsmodeller och märken som jag ville prova så sa expediten typ "oj, vad du var påläst", så det är nog mycket vanligare att man inte har någon koll första gången man kommer in. Så det behöver du inte vara orolig för!
Jag hade en liten ärm i spets på min klänning och jag kan säga att den satt inte direkt tajt. Om ärmen mot förmodan skulle göra det kan du ju få den justerad hos sömmerska så att det inte blir "kasslereffekt". Var inte rädd för att prova olika modeller bara för att det känns lite för trångt, sömmar kan justeras (in/ut), band kan flyttas om och applikationer kan sprättas bort/sys på.