vi som gifter oss 2014 med låg budget..
Gifter mig i början av Juli, 70 gäster, budget <25 000 kr, plus en del kostnader (tex ny kostym till maken) som han ändå behövde köpa.
Lokal: Gratis, maskinhallen i Pappas föräldragård.
Vigselplats: Gratis, lilla stenkyrkan i byn.
Transport: Gratis: Grannen har en festlig vagn som vi tänkte spänna på en traktor och skjutsa gästerna med, hoppas de inte ramlar av eller något bara.
Min klänning: 1000 kr från en vintagebutik i Paris.
Slöja: Gratis, Mormors gamla fina.
Skor, bh, annat: 1000 kr (ej köpt ännu)
Make up och hår: 700 kr. Min bästa kompis fixar frisyren (en enkel fläta och ett blomsterdiadem) och jag gick en sminkkurs för 700 kr hos MAC.
Mat: Buffet som ordnas av den lokala fiskhandlaren, 12000 kr.
Efterrätt och tårta: 300 kr, min syster bakar och dekorerar.
Kaffe, ost, bröd, godis: 1000 kr.
Dukning: Hyra av bestick, tallrikar etc. 3000 kr.
Vaser och blommor: Loppisfynd och självplock från grannens blomsterodling. 500 kr
Övrig dekor: Björkar och grejer från skogen, pappa hugger, 0 kr.
Sprit och vin: Vi kryddar eget brännvin i fina flaskor av billig smaklös Rigavodka, ca 500 kr. Öl från systembolaget, 1000 kr. Vin tänkte vi köpa ett parti på auktion i Danmark, ca 2000 kr. Alkoholfritt, äppelmust från trädgården 0 kr. Kolsyrat vatten från en Sodastream, ca 200 kr. Flädersaft, hemgjord: Ca 100 kr.
Allt som allt tror vi att vi klarar budgeten! Vi tänkte inte ta någon kuvertavgift men vi har bokat ett vandrarhem där alla gästerna kan bo för runt 200 kr/pers om de inte hellre vill boka byns hotell för ca 1000 kr/pers. VI tänkte be vandrarhemsgästerna om 300 kr/pers och ordna med en ordentlig champangebruch för den sista hundralappen.
Tror ni det funkar? Har vi missat någon viktig utgift?