• 2015

3 dagars bröllop billigt!

Skrev denna fråga på bröllopsguiden. Men bara en svarade. Hoppas få fler svar här.

Vi är inte rika alls.

Och har inte råd med ett 3 dagars bröllop på slott/Herrgård.

Men vi vill gärna ha ett 3 dagars bröllop ändå.

Tänkte då främst att närmaste familj skulle närvara över en middag kanske dag 1.

Och sen dag 2 är det bröllopet ju.

Kanske är present öppning bra dag 3?

Finns det förslag på hur vi kan göra det billigt?Smile

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-11 23:15
    Vi bor i Västra Götaland.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-11 23:17
    Vi bor i liten lägenhet. Men vi har tillgång till vår lokal fredag till söndag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-14 22:18
    Då vi var tvungna att byta festlokal.
    Och vi nu inte vet var vi skall vara.
    Så får vi ligga lite lågt med 3-dagars bröllop.
    Tills vi vet var vi skall vara.
    Och dess förutsättningar där.
  • Svar på tråden 3 dagars bröllop billigt!
  • daniiel

Göra det billigt... ha middagen kvällen före hemma med hemlagad mat. Knytkalas kan också funka bra, att alla tar med sig något till ett buffébord. Bara bjuda på fika till presentöppningen dagen efter, alternativt en hemlagad enklare lunch. Bjud bara in närmsta familjen dessa två dagar, tex föräldrar, syskon och mor- och farföräldrar. Jag tvivlar ändå på att så många andra är jätteintresserade av att se er öppna presenterna.

Vi hade en middag för våra två tärnor med respektive, våra fyra marskalker med respektive samt toastmadame med respektive (alltså brudföljet plus toastmadame) kvällen före. Vi drog fram grillen, gjorde en stor skål potatissallad och alla fick ta med det dom ville grilla samt dricka om dom ville ha något med alkohol i. Det var en jättetrevlig kväll :)

• Chicita

Nu vet jag ju inte vart ni bor. För ett sånt upplägg kräver ju liksom lite billiga lokaler+ övernattningsmöjligheter som inte ruinerar gästerna...
    För om det kostar för dom att bo så kanske ni får tänka om när det gäller presenter. Jag skulle troligtvis inte ha råd att betala både boende, resa och kanske nya finkläder plus present till brudparet, utan då fick deltagandet / övernattningen vara själva presenten så att säga Flört 

Men ett exempel på lokal kan vara Tyllsnäs Udde i Borlänge.
    Där finns ett bra stort kök, en härlig lada att ha festen i, en dansbana och övernattningsmöjligheter både i vandrarhem och små "campingstugor". 

• ThereseV

Hur bor ni? Kan ni bjuda hem folk till er första dagen? 
    Om ni vill ha det lite avslappnat så kan nu ju grilla dag 1. Ni ordnar tillbehör och så får folk ta med sig det dom själva vill grilla.

Ska ni öppna presenterna inför gästerna så skulle jag absolut spara det till dag 3 istället för på bröllopet.
    Vi bodde på hotell så dagen efter fick vi frukost uppe på rummet och sedan gick vi upp och badade i poolen och bara tog det lite lugnt..jag hade inte velat stressa iväg till något där och det var jätteskönt att få lite tid att prata igenom gårdagen med min man (han var den jag träffade minst på bröllopet vilke jag inte riktigt hade räknat med haha)   
    Vill man ha någt med gästerna dagen efter ändå så kan ju en gemensam frukost vara jättemysigt. Beroende på hur mycket man spenderat på själva bröllopet så kan man ju antingen bjuda på det eller så säger man att alla som vill ses och äta frukost ihop med er får komma, men stå för det själva. Antingen hos er eller på hotell. 

Själva bröllopet går ju att göra precis hur dyrt eller biligt man vill. Lokal, mat, musik, alkohol, kläder, ringar, fotograf är väl det jag spontant kommer på lätt rusar iväg. Det bästa är att göra en budget och kolla vad man kan kompromissa med. Har ni kanske saker hemma ni kan använda? Känner ni folk som är ra på något? osv.  

• 2015

Tack för svar! Vi tänkte duka med våra föräldrar på fredagen, dag 1. Och äta något gott på restaurang med dem efteråt. Sen bröllop dag 2 då.  och kanske ha presentöppning dag 3 på närliggande hotell. men hur många sover över? Vet jag ej. Där blir det problem liksom. Om man inte tänkt att ligga över. Vi bor i Göteborg men skall ha bröllop på mindre ort i närheten av Göteborg.

• Chicita

Man behöver inte ha någon presentöppning alls...
    Alltså om gästerna inte vill övernatta så kan ni bara skippa den delen av planen.

Men dag 3... tja några behöver ju säkert övernatta (era närmaste gör säkert det om dom inte har väldigt nära hem, men då kanske dom kan komma tillbaka dag 3)
    Om ni kollar upp lite övernattningsmöjligheter och sen rekommenderar ett av dom (om man kan göra gruppbokningar så kan man ibland få rabatter) och så kanske ni kan få äta en lite senare brunch med de som stannat över natten efter festen och eventuellt öppna paketen då Glad 

• 2015

Det ligger ett litet supermysigt hotell precis brevid festlokalen. Så hoppas någon stannar. Det är blilligt där med. Det kostar typ 500 spänn natten. 

• Chicita

Rekommendera det hotellet till era gäster i inbjudan då.
    Och kanske nämn det som ett önskemål - typ: Vi hoppas att ni vill stanna över natten så att vi kan umgås över en liten brunch på söndagen innan ni åker hem. 

Svar på tråden 3 dagars bröllop billigt!