Inlägg från: Nyfiken gul , nu fru |Visa alla inlägg
  • Nyfiken gul , nu fru

Hur pass mycket kan man påverka?

Något jag vill påpeka är att valet av vigsellokal inte är oavhängigt om det är religiös vigsel...

En fin bygdegård kan mycket väl bli mer högtidlig och pampg än en kyrka - allt beror helt på hur man smyckar och möblerar lokalen.

En kyrkvigsel kan också bli oerhört stel och formell om man har en präst man inte klickar med, om kyrkan är mer modern och inte så smyckad , en del kyrkor har ju tex enkla stolar som mer liknar sammanträdesstolar än kyrklig sittbänk.   En vas med rosor lättar inte upp stämningen så mycket heller om brudparet också i sig är tveksam till prat om gud osv.

jag skulle istället råda er att titta runt på alternativa vigsellokaler och låta en borgerlig vigselförättare viga er på den finaste platsen där istället.
    Själva vigseln som sådant när ni svarar ja och byter ringar är både i kyrkan och i borgerlig vigsel det som går snabbast. Bara någon minut så är det juridiska färdigt.

En borgerlig vigsel kan ni fylla ut med solosång, gitarrspelande, musik från cd, nån som läser en dikt osv osv.

Men en kyrklig vigsel med psalmer, bibelläsning, böner osv tar sina 30 min i minsta fall....   30 min prat om gud som ni mist måste stå ut med.

• Nyfiken gul , nu fru

är det pampighet och känsla av högtidlighet du är ute efter så kan jag rekommendera att leta bland slott och herrgårdar. Dom har ofta festvåningar att hyra och det går utmärkt att hyra ett rum för bara vigsel. 

Svar på tråden Hur pass mycket kan man påverka?