• lovish

Menskopp - placeringen.

Köpt en Menskopp. Inte lyckats använda den än bara...
    Jag får inte till det med placeringen! Någon som är van
    användare?

Ska den var långt inne eller långt ner. Läst någras åsikter
    på nätet och det är mest att den ska vara långt ner för att
    inte skava men har jag den långt ner smärtar den definitivt
    och läcker och inget vacuum blir så den skavar och "lossnar"
    och far ut. Har klippt av en bit av "svansen"  men ändå.
    Men hur högt upp får den vara utan att den helt far upp och
    inte går att få ut? Vissa säger att tamponger ska vara högre
    upp! Men fiinns nån ultimat rätt plats för den? Allas underliv
    är olika men menar en typ klick på position?

Finns risk för silikonallergi. Kan man bada på badhus med
    den?  

• Svar på tråden Menskopp - placeringen.
  • Ariana

Den ska sitta relativt långt ner, men det ska definitivt inte göra ont. Ibland vecklar den inte ut sig helt när man sätter i den, vilket kan leda till läckage, man kan då snurra botten lite så fäller den ut sig. (snurra inte i pinnen, man når bottnen med fingertopparna). Jag tror inte att man kan sätta den för långt in, får man inget grepp för att få ut den behöver man bara krysta lätt ett par gånger, så glider den ner. Krystar man för mycket finns en risk att den trillar ut.

Kan det vara själva pinnen som skaver? I så fall kanske du kan klippa bort mer?

• Antusan

Vik ihop den ordentligt innan du sätter in den, lättast tycker jag det är när man viker den till ett sk C. Då får du vakumet. Sen ska "svansen" vara helt inne, annars skaver det. Själv får jag nog trycka in med mina fingrar långt för att få den på rätt plats.

• gotte

Jag hade samma problem i början, men när jag hade tränat ett tag så gick det bra och jag vill aldrig gå tillbaka till andra mensskydd. Menskopp är tveklöst bäst när man har lärt sig att få den på plats! :)

Jag instämmer med föregående talare. Du kan inte sätta in den för långt. Får du inte ut den med fingrarna så är det bara att krysta ut den. Pinnen kan du ta bort helt om den är ivägen. Den sitter bara där för att du ska ha något att dra ut koppen med, men om du kan krysta ut den och greppa själva koppen med fingrarna så är pinnen överflödig. När koppen sitter bekvämt så varken syns eller känns den.

Vad gäller badhus så är det inga som helst problem. Du kan göra precis samma saker som när du inte har mens och varken du eller omgivningen kommer märka nåt av det. Att bada har ingen effekt på koppen eftersom den, när den sitter rätt, sluter helt tätt så det finns ingen risk för att det läcker ut i badvattnet eller att badvattnet kommer in i koppen.  

Om det är helt omöjligt att få in den bekvämt så kanske du har fel storlek? Hör av dig till företaget isf.

Svar på tråden Menskopp - placeringen.