• Ekorren

Möhippa med små barn

Det är klart att det går, men man får anpassa sig lite. För det första, ammar hon? Isåfall är det mer eller mindre ett måste att barnet är med, även om ni tar helgen då mannen är hemma (det går ju att lösa med pump och flaska, men det beror ju på vad paret vill). Ammar hon ska man inte dricka alkohol, och då tycker jag det kan vara schysst av er andra att inte dricka heller. Möjligen något glas vin eller liknande till middagen. Är det meningen att bruden ska få någon spa-behandling? Känner ni barnet så väl att det känner sig tryggt och kan vara hos er under den tiden? Annars kanske ni ska bjuda med tex mormor som kan vara barnvakt under tiden bruden är upptagen, iofs bra att ha med en barnvakt hela dagen så kan bruden slappna av lite mer. Jag personligen skulle nog inte ha uppskattat att bli "överraskningskidnappad" med ett sånt litet barn, utan hade velat kunna förbereda lite, typ hur många blöjor måste med. Ni kanske kan ge bruden en förvarning utan att berätta exakt allt, säg vilken dag och mellan vilka tider ni tänker vara borta tex.

• Ekorren

Alkohol och så små barn tycker inte jag (jag alltså, andra gör som de vill) passar tillsammans, även om man får dricka 1-2 glas vin 1-2 ggr per vecka enligt de nya rekomendationerna. Men av egen erfarenhet, efter att varit helt alkoholfri i 1,5 år, så blir iaf jag salongsberusad av bara ett glas vin och då bör man inte vara den som har huvudansvaret för ett barn just då. Och angående amning, enligt livsmedelsverket så ska man uteslutande amma (eller ge ersättning) till 6 månader och därefter börja med smakportioner. Sedan gör ju alla som de vill och en del börjar redan vid 4 månader med smakportioner och då kanske de redan äter en portion vid 6 månader. Men som många sagt, hör med pappan han bör veta hur ni löser det smartast.

Svar på tråden Möhippa med små barn