• Whirlie

Möhippa med små barn

Hej!

Kan man planera en möhippa så att den blivande bruden behöver ta med sin 6-månaders barn under dagen? Eller kommer det förta glädjen och stjäla för mycket uppmärksamhet så bruden inte hinner njuta av sin dag?

Den blivande bruden är måttlig i sin alkoholkonsumtion och dricker varken vin eller öl. Ibland kan hon ta en cider eller dricka drinkar. Dagen planeras innehålla en aktivitet där det går att ta med sig barn i bilbarnstol, följt av ett par timmars spa på en hyrd spaavdelning. Avslutningsvis middag på en mysig restaurang.

Bakgrunden till frågan är att vi bara har två helger att välja mellan, och den ena helgen krockar med svensexan.

Ni som har barn, vad skulle ni ha tyckt om att blivit kidnappad med bebis i den åldern? Har inga egna barn så jag kan inte riktigt föreställa mig.

Hoppas på många åsikter!

• Svar på tråden Möhippa med små barn
  • Whirlie

Tack för alla bra tankar och synpunkter.

Jag vill förtydliga lite. Vår förstahandstanke är att pappan ska passa barnet under möhippan, och om det behövs komma för en "amningspaus".

Men, som det ser ut just nu är kan mest personer samma helg som svensexan. Så antingen är det en halvfull skara som har möhippa en dag som pappan kan passa barnet, eller så blir det nästan fulltaligt samma dag som svensexan.

Jag tror mormor skulle kunna ställa upp och passa barnet, men jag tror inte hon har haft hand om bebisen helt på egen hand tidigare. Jag är osäker på hur trygg den lilla är med mormor, men det kan kanske kollas upp (med mormor).

Av förklarliga skäl kan vi med andra ord inte stämma av med pappan heller. Eftersom han inte ska veta att det blir svensexa. Den bästa "cover-up" för svensexan är väl också att han tror att han ska hålla ställningarna med bebisen hela dagen (för att han är tillfrågad att hjälpa till att kidnappa henne för möhippan), och samma sak för henne.

• Whirlie

Just ja, eftersom många svarat i tråden som har egna barn. Hur länge tycker ni att det är lagom att ha möhippan om bebisen inte är med? Hur länke är det lämpligt att mamman är ifrån barnet? Jag vill såklart att min kompis ska få en bra upplevelse och ett mysigt minne. Men jag vill inte att hon ska känna sig stressad över att vara borta från barnet.

• Whirlie

Jag ska kanske svara angående alkohol också.

För mig är inte möhippa = alkohol. Jag har varit på helt alkoholfria möhippor, jag har varit på möhippor där vi druckit något glas champagne i bubbelpoolen och jag har varit på möhippor där det har druckits vin till lunch, shottats under dagen och druckits vin och drinkar till middagen och på kvällen. Helt beroende på bruden. I detta fallet ville jag lyfta fram att bruden nog inte tycker att möhippa = alkohol då hon inte dricker alkohol så ofta till vardags heller. Så ur det perspektivet ser jag det inte som olämpligt att ta med barnet. Utan det var mer ur perspektivet "förstör det njutningen för mamman att ha med sig barnet".

Svar på tråden Möhippa med små barn